04 de novembre 2011

Simplex 1950's


Simplex és una desapareguda marca francesa que va començar a fer cambis de marxes de 2 velocitats a començaments dels anys 30.
El Simplex JUY-51 és un cambi dels anys 50. Els cambis ja feia temps que funcionaven amb palanca instalada al tub diagonal, i Campagnolo  estava concentrat en patentar el cambi de doble paralelogram, un mecanisme que s'acabaria imposant fins als nostres dies.
Abans d'aquella "Tuliognolada" mestra, Simplex produïa més cambis de marxes que totes les altres marques juntes i dominava el mercat europeu. 
Inclús a la fàbrica d'Italia Simplex , es produïen més cambis que a la resta de cases italianes juntes.

Aquí alguns links (de Velobase i Disraeli Gears) dels cambis Simplex per ordre cronològic, abans que Campy timbrés la patent del Campagnolo Gran Sport i comencés a guanyar curses demostrant quina tecnologia continuaria i quina quedaria obsoleta..
Champion de France (1935-1948)
Champion du monde extra leger (1935-1948)
JUY Tour de France (1948 ?)
303.T (1951 ?)
Gran Tourisme (1952 ?)
JUY-51 (1951 ?)
JUY-543 (1954 ?)
...
Tots aquests cambis antics, amb una cadeneta que surt per un costat, funcionen a la inversa dels de doble paralelogram. Quan el cambi està en repos té la corona més gran engranada (la del costat dels radis) i la maneta del cambi està paralela al tub diagonal.
Per "baixar pinyons" (cambiar a una marxa més llarga = passar a una corona més petita) hem de moure la palanca cap amunt. Amb la palanca a tope cap a nosaltres tenim engranada la marxa més llarga (la corona més petita).
En resum: baixar i pujar pinyons es fa movent la palanca al revés de com estem acostumats en les bicicletes clàssiques, les de palanques al quadre (entre 1960's i 1990's).

Aquest JUY-51 anava muntat a la no-helyett, però tant les manetes de cambi com el desviador de plats eren Huret Allvit, així que ja he aconseguit un cambi Huret Allvit i aquest JUY l'he posat a subasta a ebay.  No sense abans una bona restauració i entendre el funcionament.

El seu estat abans de la restauració:






I fotos una vegada restaurat:
Aquest model deu ser dels darrers JUY-51 fabricats ja que és per 5 velocitats i les rodetes son dentades i no circulars com en els primers. Però potser en algun moment es varen substituir aquestes rodetes. No estic segur de si les lletres L.J. ja es feien servir als 50s.










Algunes descobertes:
Per obrir el mecanisme intern cal començar per descargolar la femella que fixa la placa de les rodetes del cambi (es poden treure les rodetes abans per remenar millor)

Per seguir demuntant hem de descargolar la peça que trobem a continuació, i la única manera és enretirar la molla i mantenir l'eix quiet amb una clau de bec d'ànec o alicates, per tot seguit descargolar aquesta peça circular amb estries (que serveix per posicionar les rodetes del cambi i així adecuar la tensió de la cadena de la bicicleta).
Llavors ja podem estirar i surten les altres peces.  El què semblava ser la molla és un fleje que fa de tapa, per protegir de la bruticia, humitat, pols...la veritable molla que fa tota la força és la que està a l'interior del fleje.

Encara es pot desmuntar més:
Aquí veiem el pistó enganxat a la cadeneta.
I aquest és el cilindre que podem regular a dreta o esquerra, i d'aquesta manera establir els límits del moviment del cambi. És l'equivalent als dos cargolets per tornavis que podem veure en els cambis clàssics i també en els actuals.

Per fer aquesta regulació no cal desmuntar-ho tot, simplement descargolant el caputxó ja podem operar.
L'altra part del cambi no l'he desmuntat ja que és fàcil de netejar, i no vaig saber com anava, em sembla que es necessita alguna eina especial.

Un altre relíquia de la mateixa època i de la mateixa firma és el desviador de plats que també he posat en venda a ebay.  És el Simplex Competition, dels que es feien funcionar movent la palanca que sobresurt del desviador. 
Aquest estava molt atrotinat, mal muntat, vell i amb el capdamunt de la palanca trencada, així com la guia de la cadena a punt de partir-se. També l'he restaurat i ja fa més bona cara, tot i que només serveix de decoració i coleccionisme, o bé es pot utilitzar muntant l'altre guia més moderna i afegint alguna peça al capdamunt de la palanca, perquè no es vegi tan rat style.






En fi, relíquies de fa 60 anys que difícilment tornaran a aparèixer per aquí, així que aquest petit reportatge és la millor excusa per parlar-ne i meditar sobre la tecnologia dels 50's. 
És difícil situar-se mentalment en una època i imaginar-la descartant el què sabem que va passar després... vull dir que aquests cambis eren l'última tecnologia! Tot el què va venir després encara no sel's havia passat pel cap als "tècnics".
I això amb totes les coses, i totes les èpoques...
Bé, ja callo.
Salut! i... japi jáluin

4 comentaris:

  1. Hola Bicinova2, ¿que tal? Estoy restaurando una BH California Star2 con suspensión, pero resulta que está rota y no encuentro otra por ningún lado. ¿No sabrás donde puedo conseguirla, o por casualidad si tienes tu alguna de sobra? Si es que fuera imposible, ¿se te ocurre algún apaño para que pueda estar serbible?

    Moltes gracies, eskerrik asko!

    xabier@bizkaia.eu

    ResponElimina
  2. Perdona, me refería a la suspensión. Lo que está roto es la suspensión.

    Moltes gracies.

    ResponElimina
  3. Hola Xabier, qué casualidad, estos dias estaba remodelando una Star3 y meditando sobre la suspensión.
    Hace tiempo conseguí una suspensión de mountain bike con regulador y quería adaptarla a esta BH California, pero resulta que es 3 cms más corta y no me sirve, ya que el pedalier bajaria de altura, eso es un problema para unas bielas de 170 que quería meterle, iria rozando el suelo a cada paso...
    Tengo que probarlo en 3D pero creo que no funcionará y seguramente le instalaré la vieja suspensión, que también tiene el protector transparente roto y no es perfecta, pero al menos las medidas funcionan.
    No sé de ninguna por ahora, con suerte a veces se puede encontrar otra California de donante, o ir preguntando a gente.
    O poner tu un anuncio en milanuncios.com, segundamano.com...
    Otra posibilidad es anotar las medidas, longitud y anchura de los agarres, y buscar una suspension de Mountain Bike o moto pequeña que se adapte.
    Si encuentro alguna de sobra te lo digo.
    Eskerrik asko.

    ResponElimina
  4. Moltes gracies, segueix així, animo!!

    Me gusta mucho mirar de vez en cuanto tu pagina, aunque se me queden cosillas que no entienda... jeje

    -Xabier-

    ResponElimina