06 de juliol 2012

- BH California X2


Aprofitant que la bici d'avui és una de les baules (eslabones, links) indeterminades de la saga BH California, no vindrà malament un repàs d'allò que sembla clar en l'historial de la més famosa de les "BMX" Made in Spain dels 80's.
   
BH es va treure la METEOR de la màniga així que començaven els anys 80s (1980 o 1981), iniciant amb ella les primeres competicions oficials de Bici-Cross, al costat de diversitat de prototips casolans made in cada casa.
Degut l'acceptació i ràpida expansió del BMX, denominat Bici-Cross a casa nostra, BH va afanyar-se a no deixar la pol position, i, aprofitant la vinguda de l'E.T., va ampliar la gama bmx amb la METEOR PRO, la CALIFORNIA i la CALIFORNIA STAR.
Era 1982.
-Prova de la CALIFORNIA (revista LA BICI, març 1982)
-BH BICI-CROSS TEAM -publicitat- gener1983
 Actualment, qualsevol d'aquestes 4 bicicletes són ben difícils de trobar, i la Meteor Pro, per exemple, sembla que va passar de llarg i es va comercialitzar en algun altre planeta... algú n'ha vist mai alguna?
Tots aquests 4 models tenien el quadre idèntic, caracteritzat per la reixeta de reforç en la unió dels tubs diagonal, horitzontal i el tub de direcció.


La següent evolució de BH per les seves bmx va ser una renovació total de la gama, aquestes quatre versions de bici-crosseres es van jubilar, i a la factoria de Vitoria va apareixer la X per la CALIFORNIA: la X2, X3, X4 i la X5MAG (que surt a la foto següent, II salón de la Bici-Moto, de Valladolid, 1984)
El quadre es diferenciava de les primeres en aquell mateix reforç, que en comptes d'una reixeta es va convertir en una pletina en forma de boomerang.

Les patilles per subjectar la roda de darrera eren iguals que en les Meteor, dues orelles soldades en la curvatura dels tirants posteriors, ara però, ja sense la "misteriosa orella/pestanya"
 Cada tirant era un sol tub corbat, soldat a darrera la caixa de pedalier i a dalt on surt la tija del seient.

 Una dada important la trobem al llistat de preus del nº 45 de LA BICI (1986) , on hi figuren aquestes denominacions: X2, X3, X4 i la X5MAG, però sembla ser que aquestes denominacions ja existien al 1984...
Per aquí la seqüència encara esdevé confusa, a falta de catàlegs, revistes i publicitat d'aquells anys. Segurament una X3 del 1984 i una X3 del 1986 fossin diferents... m'explico:
Sembla que un pas següent van ser algunes modificacions en el quadre, però mantenint la denominació i  l'estètica de les calques, com seria el cas de la BH California X2 del post d'avui.
El quadre, finalment, ja no tenia cap pletina de reforç al ajuntant els tres tubs. Els tirants i  punteres posteriors es van renovar completament (també hi ha imatges així de la X3 ). El plat també es va transformar, i apareix el clàssic BH de cinc cercles, però mantenint la caixa i l'eix de pedalier "particular" de BH (el dels maldecaps en els desmuntatges).
Aquesta transformació tan important de les BH California no està clar si va ser al 1985, o 1986... però aproximadament va ser en aquestes dates.

I al cap de poc temps sembla que apareixerien les denominacions XL, amb el quadre idèntic però amb calques, gràfics, proteccions i gama de colors renovats... va apareixer un manillar diferent (més alt i pla de dalt), i amb frens i alguns components nous fabricats ja a BH (potser la casa Olimpic tancava i els Balon passaven a la història? eren anys en que molts fàbricants van tancar...)
De les XLs, que eren iguals en dimensions i no pas Extra Large, hi havia la XL2(aquí en versió tunnejada), la XL3, la XL4 (o aquí una versió XL4 en color blanc i vermell)... i també va sortitr la versió amb suspensió a darrera,  la California  STAR-3 (ara mateix no tinc clar si l'STAR-2 va existir o no)  

**Nota: 12 de juliol del 2012 - existia l' STAR-2 i l' STAR-3 ( podeu llegir el primer comentari del post i comparar-les en aquestes dues fotos següents. Aportació d'en Xavi M. 
Moltes gràcies ! )

Aquestes dues STAR i la gama XL ( i el model XS2, amb cuadre per noia i abundant color rosa) van ser les darreres fornades de BH California en quan a BMX, si bé amb l'arribada del Mountain Bike, BH encara va mantenir la màgica paraula del paradís del surf i l'skate en algunes bicis infantils dels anys 90. Però rien a voir...
Per cert, existeix un foro únic i exclusiu per les BH California:
BH CALIFORNIA FORO OFICIAL

_______
________________
________BH CALIFORNIA X2_______





 Aquesta Cali d'avui fa pocs dies que la vaig comprar a un veí de Manlleu després de veure l'anunci a internet i sospesar si els 90 euros que en demanava eren excessius o no. En directe la bici no estava tan perfecte com afirmava l'anunci ni com aparentava la petita foto, però si que la bici estava tota sencera, de sèrie, amb totes les proteccions i calques en força bon estat... així que me la vaig endur sense negociar el preu. No era cap ganga però em va semblar just.
Comparativament hi ha moltes BH California en venda més barates, però sovint en mal estat, o que els hi falten peces, o amb peces canviades, o amb òxid a "punta pala"... hi ha de tot, i sovint amb poca correspondència entre el preu, l'estat de conservació i el valor de la bici, o la feina que hi ha darrere, o el valor d'haver-la conservat durant molts anys a recer de la pluja i el sol...  a l'hora de valorar una bici vella hi ha molts factors a tenir en compte. Sembla que de mica en mica els preus es van situant al seu lloc, encara desordenadament, però el mercat, la oferta i la demanda van endreçant les coses dins el món de la bicicleta clàssica. També és notable el creixement de la cultura de la bicicleta, l'afició, el coneixement de la història de les bicicletes...  No podem oblidar que aquestes BMX dels 80's ja són bicicletes de col·lecció, tot i que els més joves encara les poden disfrutar plenament com vam fer tants de nosaltres a l'època ( la filla d'un amic fa servir una X2 vermella com aquesta per anar cada dia a l'institut, té 14 anys i està molt contenta amb la seva bici retro), vull dir que no és cosa només de quatre nostàlgics de lo vintage, són bicis que agraden bastant a tothom, petits i grans, foten gràcia i porten bon humor (que no és poc en els temps que corren, on costa que apareguin somriures espontanis), a més a més de tot això funcionen prou bé. Qualsevol bici pot funcionar força bé si està ben ajustada i es troba relativament en bon estat.




 La feina de restaura-la ha estat un plaer, bàsicament netejar-la tota, peça a peça, com sempre desmuntant tot, si bé aquesta vegada no vaig entrar als rodaments, només neteja externa i ajustar el joc dels mecanismes. També em vaig entretenir a eliminar unes quantes pinzellades grolleres de pintura vermella, que més que dissimular les insignificants ferides de guerra, el què feien era perjudicar el color potent i viu del quadre.
Més, netejar tota la "xurreria", que està gairebé impecable, substituir els neumàtics atrotinats per uns Michelin Cobra New Old Stock, dels estrets (1,75") a joc amb el groc de les proteccions (encara que el neumàtic posterior té un to lleugerament enfosquit). Les llantes estan molt molt bé, sense deformacions per cops i han quedat ben alineades, però l'antic propietari havia comès l'error típic de principiant que qui més qui menys hem fet alguna vegada : voler eliminar els puntets d'òxid de les llantes cromades fent servir paper de vidre (error, com també són criminals els fregalls de cuina verds, ja que ratllen la superfície i el cromat esdevé mate, perdent la brillantor). Per extirpar òxid de damunt els cromats cal fer-ho amb les nanes metàliques de cuina, les dels tirabuixons metàlics d'acer inox, de netejar les olles. En canvi si les peces són d'alumini no van bé aquestes nanes, perquè el ratllen. L'alumini amb esponjetes tipus Ajax, sabó i sobretot aigua abundant, o bé amb puliment líquid i draps.
El mate de les llantes no es peceb de lluny estan, però sí quan es mira de la vora.










 Finalment en el muntatge vaig decidir substituir les manetes de frens BH d'origen  per unes manetes Ideal negres i vermelles, un cablejat vermell cridaner i uns punys grocs... i una bona estona dubtant si els pedals Notario vermells i el seient Delta de la Meteor Bmx Mix hi quedaven millor o no que els negres d'origen. Finalment m'agradava més així en negre, fent companyia cromàtica al manillarg.
La Meteor Bmx Mix, per cert, l'he modificada i aviat li tornaré a fer fotos.

De mentres, aquesta X2 és de molt bon veure, espero que us hagi agradat.
Salut!



7-agost-2012: avui ha marxat cap a Madrid. Moltes gràcies J.! que la disfrutis a tope!

16 comentaris:

  1. T'ha quedat molt guapa la Cali!!!

    Bon article!

    BH va fer els models STAR 2 i STAR 3 (et passo fotos de les meves per mail).

    Són idèntiques excepte que la STAR 2 porta llantes de radis i no de pals, les manetes de fre són les metal·liques de BH (com les del model XL2)en comptes de blanques, els punys són d'un color(algunes STAR 3 els portaven bicolor amb estrelletes) i els frens són d'alumini en comptes de ser blancs.

    Salut i Música!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Xavi, i per la valuosa informació de l' STAR 2 i l' STAR 3. Posaré les fotos d'elles. Salut i Música!!!

      Elimina
  2. Hola David,
    Em podries dir on vas aconseguir els neumàtics grocs?? en tens més??
    Son per restaurar una Looping !!!!
    pere

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Pere, aquest dos Cobra d'1.75' els vaig comprar fa temps a la Bicicletes Godoy, de Cardedeu, però eren els únics que hi havia en color groc i en mida estreta. No sé si encara en tenen en blau, en tenien alguns, eren de mida gruixuda, de 2.125'.
      Però d'això fa temps, ara potser tenen més cosa, no ho sé. Contacta-hi.

      A casa tinc un MICHELIN COBRA color groc en 2.125' nou per estrenar, però el guardo per el futur o el cambiaria per un VREDESTEIN CROSS BMX VR7 de color blau i parets color crema, que també en tinc només un, també nou per estrenar( mida 20' x 2.125').

      Ostres quina sort!! una Looping!! ànims!!

      Elimina
  3. jo vaig tenir una meteor pro,negra.

    ResponElimina
    Respostes
    1. !! així doncs va existir !! gràcies pel testimoni, no en tens cap foto ni res?

      Elimina
  4. Tambien existio la XS2 con chasis para chica y en color rosa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tienes razón, a ver si encuentro alguna foto. Muchas gracias por el aporte!

      Elimina
  5. Respostes
    1. Hola Victor,
      exacto, me refiero a esos estropajos de hilos de acero inoxidable, que son como esponjas, y van mejor que nada para limpiar las incrustaciones alimentarias de las ollas.
      Con esos estropajos puedes rascar tranquilamente encima los cromados, y los puntos de óxido desaparecen facilmente, y si ayudas con agua y jabón mejor todavía.
      Puedes enviarme las fotos y consultas que necesites, no hay problema.
      Para saber seguro si una llanta es de acero o aluminio puedes usar un iman.
      Para limpiar llantas viejas de aluminio van muy bien las "esponjitas Ajax", con abundante agua.

      Es cierto, en las bicis de nuestra infancia hay dipositadas muchas emociones mágicas y muchos recuerdos, con ellas hemos crecido y superado retos importantes.

      Un saludo!

      Elimina
    2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
  6. ¿donde puedo encontrar un california para restaurarla ?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, te recomiendo buscar en los dos portales de anuncios más grandes: milanuncios.com y segundamano.com, una vez en el apartado de bicicletas, hay que usar la casilla de busqueda por palabras, escribes "bh california" y en buscar en clikas "en toda España" y te saldrá todo lo que hay anunciado.

      Además puede que haya portales de anuncios más locales por tu zona, o tiendas de segundamano, chatarreros... hay que buscar y sobretodo llevarlo "en mente".

      Cada vez es y será más difícil encontrar bmx viejas por 20 euros, eso era hace un par de años (antes se tiraban a la basura), ahora por lo mismo enseguida te pedirán 60 o 90 euros, pero si encuentras una a este precio, completa y con posibilidades de ser restaurada, que sepas que es un precio barato.
      Si no te sale una California puede que encuentres Torrots, Akimotos, Orbeas o Rabasas... si te aparece alguna a precio ganga y te gusta, no las descartes de entrada por el nombre. Son de la misma época y también importantes.
      Encontrarás la tuya, suerte!

      Elimina
  7. pena que no le des mas difusión a tu obra escribiendo el post en castellano, aún así buen site. saludos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, entiendo tu punto de vista, y te agradezco el comentario.
      Cuando empecé con el blog nunca pensé que lo visitaría tanta gente, ni era tampoco el objetivo. El blog y su difusión han ido creciendo mucho mas de lo esperado. Ahora el objetivo del blog no es extenderse sinó profundizar.
      Empezé escribiéndolo en catalán porqué era lo natural para mi y lo sigue siendo. Es el idioma con el cual me expresso la mayor parte del tiempo. Se trata de una cuestión cultural, y no política (también he escrito algunos posts en castellano, no hay problema en diversificar).
      Reconozco que el traductor de google todavía no es efectivo 100% pero funciona relativamente bien, al menos traduciendo al castellano, por lo que en la práctica no veo que sea un inconveniente insalvable. Además, en la nueva sección "bicicool·laboracions" cada cual podrá escribir su bici-reportaje en el idioma que prefiera.
      ;-)
      Saludos


      Elimina