09 de setembre 2012

*** "tijes que no volen sortir" v2.0


De nou els *** per aquí.

De tant en tant segueixen apareixent tijes que no volen sortir.

Dins el "taller de restauració", a bicinova.blogspot, hi ha la versió 1.0 d'aquest conflictiu tema: "tijes que no volen sortir", però avui és hora de publicar-ne el plugin, l'extended version, degut a que l'state-of-the-art ja és capaç de solucionar el problema amb molta més facilitat que dos anys enrera, quan trobar una tija garratibada dins el quadre suposava mil mal de caps, molts renecs, extra-temps i extra-energia malbaratada.

Aquesta operació (traumàticament comparable amb l'extracció d'unes típiques bieles BH (ja sabeu quines vull dir)), ara resulta més fàcil, i tot gràcies a "l'extirpador", una eina  molt especial i específica, d'última tecnologia; un prototipu únic que em va regalar en Josep Monells fa un temps, quan va dissoldre la seva emblemàtica botiga de Torelló. Amb aquesta eina ja no fa por trobar tijes entossudides en no deixar-se desaferrar. Ben al contrari, és una sort trobar-ne de petrificades per anar mantenint en forma a "l'extirpador"...

entre ( )
Ho reconec, era fan de Mortadelo y Filemón, el Super, el Profesor Bacterio i l'humor guionístic d'Ibáñez...
salga ( )

"L'extirpador" és contundent, simple i bàsic.
Pim, pam, fora.



Com que és un prototipu, i no l'imagino patentat, es pot copiar, construir i perfeccionar fàcilment. Això si, deixant l'estètica a part, doncs millorar el Rat Style d'aquest no és tan senzill com pot semblar de bones a primeres. Centrant-nos en les 3D pures, dir que en qualsevol taller que remenin ferros el poden crear sense massa dificultat. Les mides i formes cacascú les pot deduir, no estan establertes, ni són definitives. L'important és la idea i la funció.

"L'extirpador" es coloca a la punta de la tija que no vol sortir. Aleshores s'apreten els 4 cargols de manera uniforme. S'apreten bastant de manera que mosseguin mes aviat fort, sense por.


Per començar a moure la tija hi ha dues possibilitats: una és fer passar una barra massissa d'acer per el forat del capdamunt de "l'extirpador", i com més llarga millor per així poder fer més palanca. Aleshores només cal començar a fer zig-zag ,  havent subjectat previament el quadre, com sigui.
Ara bé, si no es té a mà una barra així, hi ha l'altra opció: fer passar un estri curt però fort per el forat, tombar la bici del revés i utilitzar un cargol de banc per aferrar la tija i moure el quadre, primer lateralment i després amunt, zigzaguejant fins assolir l'objectiu.



Si... el soplet, el "3 en 1", la coca-cola... tot això ajuda, però "l'extirpador" és una altra història, va per feina, no s'està d'òsties.

 ( és interessant reflexionar sobre la filosofia de les eines, sobretot de les bones eines. Hi ha molt per exportar de cadascuna d'elles i perfeccionar la pròpia racionalitat )


-----------------------------
Consideracions extres:

- Que la tija quedi ratllada, o amb les 4 marques dels cargols, toca els nassos, però no és res greu, l'important és que podrem refer la bicicleta, sigui amb la mateixa o amb una altra tija.
Salvar el quadre és salvar la bici.

- Les tijes de seient han de casar perfectament amb el quadre. Recordar que el diàmetre de les tijes varia de 2 en 2 dècimes de mm. Si un quadre està creat per portar una tija de 26,4mm, tard o d'hora tindrem problemes si li coloquem una tija de 26,2mm. o una de 26,6mm.

- Un peu de rei (calibrador), és bàsic si es remenen bicicletes.

- Quan coloquem la tija és aconsellable untar-la amb oli tipus "3 en 1" que no pas amb grassa, ja que si aquesta no és d'excel·lent qualitat, tendeix a assecar-se i es torna sòlida, i això, amb el temps acaba dificultant la movilitat de la tija i la seva extracció. 
Això també va per la potència (la tija del manillarg).

- Dues vegades l'any:  treure la tija, netejar-la, untar-la d'oli i tornar-la al seu lloc, és la millor garantia perquè mai no haguem de recórrer a  "l'extirpador".

Salut!

1 comentari:

  1. Jo faig servir una com aquesta i no m'ha fallat fins ara: http://static.freepik.com/foto-gratis/llave-de-tubo-mecanica_19-112711.jpg i sempre agafant per la part on entra el seient que si es ratlla no passa res

    El tema oli a la tija no acabo de veure'l clar, per a mi més o menys és:

    1.- descobert -> oli
    2.- cobert -> greix (basada en hidrocarburs o sintètica, depén si hi ha gomes)

    però sempre quan hi ha alta mobilitat i força durant el moviment entre les peces, i per a mi, la tija no entra aquí, a no ser que sigui una bici de lloguer i estiguis regulant molt sobint. Crec que és millor seguir el consell que dius: "Les tijes de seient han de casar perfectament amb el quadre.".

    Gràcies de totes maneres per tant excel.lent blog !

    ResponSuprimeix