Seré breu, entre METEOR i METEOR, i un parell de Californies, he hagut d'utilitzar plenament l'extractor de bieles especial per aquestes BH dels anys 70's i 80's.
Si bé totes les vegades les bieles van sortir, en molts casos es varen produir desajustos en l'alineació, les bieles quedaven lleugerament curvades (veure foto), fruit de la forta tensió que patien amb l'extractor. El resultat és negatiu ja que la biela és de difícil redreçament .
Degut això he observat el funcionament de l'extractor AGPA i crec que he descobert el problema, i una possible solució.
Cal saber que les bieles BH tenen diferents gruixos, les més antigues (la Meteor 1ª sèrie les portava) eren d' 11,5 mm, mentre que les BH dels anys 80 fan uns 13,5 mm de gruix.
El forat de l'extractor fa 16,5 mm, de manera que la biela té espai de sobres, i crec que aquest és el problema.
Quan hem colocat l'extractor en posició i observem que el punxó queda també ben centrat i alineat amb l'eix del pedalier, cal col·locar una placa metàl·lica de perfil 20 x 3 mm (bieles modernes) o bé 20 x 4 mm (bieles antigues), i que sigui prou llarga per fer-la entrar paralela a la biela, de manera que el "cargol petit" apreti contra aquesta peça auxiliar (veure fotos, jo he utilitzat una clau que fa les mides bones)
Utilitzant una peça així, l'extractor queda ben perpendicular a la biela i aquesta no té espai sobrant. D'aquesta manera l'extracció hauria de resultar més fàcil ja que molta tensió no l'absorbeix la pròpia biela, com abans, quan tenia espai per doblegar-se dins l'extractor.
I el més important, poder tornar a utilitzar les bieles extretes!
També constato que per la meva zona ja no es troben bieles de recambi, així que caldrà buscar una manera d'adreçar les bieles torçades!
Sap greu si aquest post arriba tard per algú, però espero que les noves extraccions en surtin beneficiades. De totes maneres, a hores d'ara ja no és cap novetat: separar bieles BH estampides de fàbrica és de les operacions de més mal passar dins el món de la restauració de bicis velles!
!!!!! NEWS !!!!!
30 de gener 2012 Avui he provat a consciència aquest nou sistema amb la BH 75-500 que a l'estiu em va regalar en Jordi de Reciclone i encara no havia començat a restaurar.
Les bieles han sortit perfectament i amb poc esforç, la pràctica ha confirmat la teoria !!! és la primera vegada que ni jo ni la bici patim en aquesta operació que fins avui era terrorífica.
:-)
Aquesta vegada ho he realitzat amb la bici encara bastant muntada, amb les rodes posades.
1-treure els pedals, la cadena i el seu protector.
2-treure els 2 cargols de l'eix (clau de 14)
3-Aquest pas no és imprescindible però si aconsellable: spraiar amb oli tipus "6 en 1" en les juntes entre l'eix i les bieles (es pot ajaure la bici i deixar actuar uns segons, que l'oli penetri per tot arreu, a banda i banda)
4- colocar extractor, amb el cargol petit ben enretirat (així la peça suplementària entrarà sense cap obstacle). Visualment comprovar que el punxó entra ben centrat en el forat de l'eix de pedalier. Cargolar una mica amb la mà el cargol gros de l'extractor, que quedi bastant a punt per després.
5- Ara coloquem la peça suplementaria (passamà de 3 x 20 x 100mm, en la foto es veu la clau utilitzada i que fa la mateixa funció). Tot seguit apretem el cargol petit, bé i fort, (sense passar-se, només cal que el conjunt quedi ferm i no es mogui).
6- Ara ja podem fer l'extracció propiament dita: anem cargolant el cargol gros, avui he fet servir una clau anglesa enorme però no és necessari tant volum d'eina!
Un parell de voltes i de seguida he escoltat el "crug" màgic que diu que la cosa s'ha desincrustat.
Per fer palanca contra la clau (ja que les bieles giren lliures) podem aguantar la mateixa biela o bé l'altra. Una manera pràctica és agafar la biela contraria (com en la foto). Per això, quan la primera biela s'ha desincrustat, és bo anar per alliberar l'altra, així encara podem utilitzar la primera per mantenir el pedalier quiet.
Una vegada escoltat el "crug" ja acaben de sortir sense esforç.
El moment de l'extracció.
Aquí es veu la biela esquerra acabada de sortir.
De color verd la peça suplementària, com hauria de ser i anar col·locada.
Les bieles extretes en perfecte estat d'alineació !!!
:-)
donde es posible encontrar estractores como esos?
ResponEliminaHola,
Eliminalos tienen en la misma fábrica AGPA (si todavía tienen, no lo sé)
En el lateral del blog hay el logo AGPA (entre Reciclone y Cultura Ciclista), clikas alli y vas a la página, al final verás la direccion, mail y teléfono de AGPA.
Sé que no les quedaban muchos en stock ni pensaban fabricar más por el momento, esto hace dos años, no sé ahora.
Suerte!