04 de gener 2012

- Rabasa Derbi Panther Cross Mach2 "retro full equip"



Dins de les clàssiques "muscle bike" "Made in Spain" dels anys 70s i 80s, la Panther Cross és de les que fan més patxoca, tant per l'espectacular estètica motera com per la bona quantitat de gadgets que equipaven alguns models de la gama, com aquest.
Era la bici que tots somiavem de petits. Amb tots els respectes, molts teniem GAC Motorettas, BH Bicicross... però si a la botiga ens haguéssin deixat triar... hauriem escollit una Panther?, jo si.

Queda pendent per un futur una visió global de la història de les Panther Cross i els diversos models que van existir entre mitjans o finals dels anys 70 i començament dels anys 90, però avui és un honor per mi presentar la que era el "tope de gama" de les Rabasa, una bici que he pogut restaurar gràcies a en Xavi M., apassionat coleccionista d'aquestes bicis dels 80s.

Aquesta Panther Cross Mach 2 porta tots els extres: llantes d'aleació GRIMECA, equipades amb frens de tambor, també disposa de canvi de 3 velocitats  i suspensió a davant i a darrera... només li sobren els pedals i li falta el motor per ser una moto de cross, però això no era problema en la imaginació infantil, el motor ja li posava cadascú! cames, pistons, genolls i bieles, tot era equivalent, si de cas només calia posar algunes cartes entre els radis per fer soroll rollo"tubo d'escape" jajaja...

Aquí una publicitat de 1981, certament van esdevenir una autèntica moda aquest estil de bicis amb seient llarg  i manillarg "de moto".

 La bici abans de la restauració estava relativament bé. Únicament alguna trompada frontal havia desalineat la forquilla , i també el manillarg estava guerxo degut a una soldadura "a ull" de la potència, que s'hauria esquerdat o trencat en un passat incert. La resta de la restauració va ser renovar al màxim cada peça, repintar algunes peces negres com les mantetes de frens, parafangs, protector de plat...








Aquí les fotos de la bici restaurada. En algunes imatges apareix el neumàtic Pirelli de trial, però la bici d'origen equipava el neumàtic de cross a darrera, el Michelin BIB CROSS.
Els pedals son Notario, cambi TRIPLEX, pinyó Regina Corsa de 3v (16,18 i 20 dents), cadena IRIS, les suspensions de darrera son RABASA, totalment desmuntables, manetes de frens IDEAL, punys Derbi... en fi, molts detalls, més fàcils de veure en imatges.
Per cert una cosa que no es veu en imatges: 21 Kg de pes!!



















Per cert "internet wifi - mi casa", està kaput actualment, no estic ausent, només extra-desconectat.

Per això encara no ho havia pogut dir: tan de bo sigui un gran 2012 per tothom, ( o tan gran com es pugui... no està el pati per passar-se amb l'optimisme, cert, però una pedalada no la retalla pas cap "despacho-tijeras" d'aquests, tan de moda).
;-)

23 comentaris:

  1. Moltes gràcies per l'excel'lent restauració i pel fantàstic article.
    La bici va de meravella, com sempre, has fet molt bona feina.
    Recordo les magnífiques sensacions de quan vaig estrenar la meva primera Panther a l'any 1980 :)
    David, l'honor és meu, qui millor per donar-li nova vida a la Panther "retro full equip" que el GRAN ININBITA DE BICINOVA.
    Gràcies pel meu regal de reis :)

    ResponElimina
  2. Quins records mes bons amb trasmet aquesta panther, es preciosa.

    ResponElimina
  3. Ja ja ja Xavi, m'alegro que n'estiguis content!
    Intentaré posar primer la foto amb el neumàtic de cross, està pendent!

    Oso polita? lixito? ¿?¿ ...en fi...tu sabràs què vols dir.

    Jordi! finalment acabo de penjar el post de la teva colecció de trialeres!!
    Salut!

    ResponElimina
    Respostes
    1. lixito dijo "muy bonita" en euskara!

      Elimina
    2. gràcies anònim, nunca habia escuchado oso polita y no sabia que era euskara.

      Lixito gaizki ulertu du, Barkatu dugu, Pozik nago bizikleta gustatzen zaizu, eta eskerrik asko "oso polita".
      Ez dakit hizkuntza euskara, baina Euskal Herriaren eskertzen.
      Agurrak

      El google traductor no sé si habrá traducido bien lo que queria, espero que si.

      Elimina
  4. hola!!
    m'he quedat al.lucinat amb la restauració, felicitats!!!
    jo també tinc una panther, (surt al meu blog http://www.la-hannover.blogspot.com/2010/12/derbi-rabasa-panther-match-2.html ) però és una mica diferent a aquesta, (no te marxes, llantes de radis,etc..)
    l'ùnic problema que tinc, es que no funciona gaire bé el fre de tambor de darrera, es pot arribar a desmuntar i recuperar?
    realment em dona molt bon rotllo portar-la, és una pasada!!! (malgrat el pes, jejejej)
    una abraçada!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. jo també tinc una panther amb fre de tambor al darrera i es pot desmuntar facilment.
      la tinc que restaurar i em falten peces així que em vindria bé un cop de ma per aconseguir llantes noves canviar el plat, pedals etc... si algú em pot dir on aconseguir-ho si us plau que m'escrigui un correu a: wwwjoanvande@hormail.com
      gràcies!!!

      Elimina
  5. Hola Òscar, gràcies!
    ara he vist el teu blog amb la Panther Cross i la Motoretta 2! quin bon rotllo que porteu jaja!!

    Això del fre de tambor si que és recuperable. Primer has de descubrir d'on ve el mal funcionament, podria ser simplement fos del cable i/o funda del fre. Pots començar per aquí, desmuntar-los i veure si estan malament. Si cal, substituir-los, cal vigilar que si tallem la funda de cable poden quedar rebaves metàliques que freguin el cable i empitjoren el funcionament, s'han de treure i deixar l'entrada i sortida de la funda ben neta. També un cable mig-doblegat dins de la funda té més fregament.
    Fés fotos abans i després si no saps com va, i es tracta d'ajustar el cable ok.

    Si així no millora la cosa cal obrir el tambor, pot ser que tingui bruticia dins. Per obrir el de darrera primer et caldrà extreure el pinyó de la roda. En aquesta Panther només vaig obrir el de davant (foto), però no vaig desmuntar més del què es veu. En l'altra Panther groga rat si que vaig desmuntar el tambor de darrera però estava bastant bé de dins, netejar i prou.
    Dubto que les pastilles estiguin gastades, però poder-les substituir ja seria la perfecció "frenètica", jaja.

    Quan ho provis, si tens problemes i no te'n surts escriu-me al mail (ixi54@hotmail.com) i explica'm on passes.
    Segur que es recuperen, aquests 20 kg d'anys 80!!

    Salut! gràcies per la consulta i enhorabona per les adquisicions.

    ResponElimina
  6. Hola!
    Moltes gràcies per la respota, mira t'explico una mica el tema: al comprar la meva bici, vaig pensar en desmuntar-la per fer-li una neteja a fons, polit de cromats, etc,... però malauradament no m'en vaig soritr (no vaig ser capaç de desmuntar els pedals, entre altres coses...) i finalment la vaig tornar a muntar.
    El tema està en que si que li vaig canviar els cables i fundes dels frens (tenint cura de lo que comentes de tallar les fundes sense que quedin rebaves metal.liques) i el fre de tambor de darrere no frena amb prou froça.
    Jo crec que ho vaig muntar tot bé (no vaig arribar a desmuntar el tambor) si no t'importa, a la tarda et poso un correu amb alguna foto, a veure si veus alguna cosa extranya.
    Vinga doncs moltes gràcies i felicitats pel bloc.
    Òscar

    ResponElimina
  7. Bones a tots! I molt bona feina amb la bicicleta Ininbita, és una passada.
    T'escric per fer-te una consulta pràctica, tinc una bicicross bh que porto temps restaurant i tinc la dèria de posar-hi un canvi de marxes igual que el de la panther. La qüestió, que suposo que ja t'imagines, és que no tinc ni idea d'on trobar la palanca del canvi, els tres pinyons de la roda i el braç triplex... no sé si em podries ajudar recomanant-me algun lloc on pugui trobar aquestes peces.

    Merci, el teu bloc m'ha sigut de gran ajuda amb la bici, sobretot alhora de desmuntar certes parts!

    Gerard

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Gerard, moltes gràcies!

      La veritat és que no he vist cap palanca d'aquestes en venda a Espanya, segurament n'hi han en racons de botigues, però abans no surtin a la llum pot passar una eternitat. Una opció és preguntar i buscar continuament.
      A fora d'aquí eren molt comunes les Muscle Bikes com les Raleigh Chopper, les Bonanza, etc. Sovint portaven palanques de cambis d'aquest estil (stick shifters), Shimano, Sturmey Archer i més marques en fabricaven. Una opció és anar buscant a ebay a fora d'aquí, però no t'espantis si veus preus esgarrifosos o subastes escaladores, la veritat és que a fora fa anys i panys que restauren les seves clàssiques i tot el peix ja s'ha venut fa temps, el que queda i que va sortint en comptagotes és molt perseguit.

      Aquí un que he trobat ara mateix, acaba la subasta en dos dies:
      http://www.ebay.es/itm/Vintage-3-Speed-1960s-Muscle-Bike-Shifter-Spider-Bike-Shifter-/280817144522?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41620192ca

      Aquí un dels pocs en venda directa:
      http://www.ebay.es/itm/Vintage-Sturmey-Archer-Sportshift-3-Speed-Console-Shifter-with-Cable-/120845437562?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c22f30a7a

      Una altra opció és buscar uns punys de manillarg, dels que pots cambiar de marxa estil grif shift però dels antics (twist grip), per 3 velocitats, Sturmey, Shimano i altres en feien.

      El cambi Triplex igual de complicat. La BH Bicicross utilitzava cadena gruixuda (el plat o exigeix) i NO qualsevol cambi serveix (les rodetes i la guia ha de ser amples) també els pinyons han de ser per cadena gruixuda (d'1/8). En això una bicicleta clássica o antiga de 3 marxes et podria servir de donant.
      De totes maneres és difícil trobar les peces i realitzar el muntatge, però no impossible, el primer és tenir les peces, sort i ànims!

      Elimina
    2. Moltes gràcies per la resposta. Ja veig que la clau és seguir perceverant!

      De totes maneres ja m'has donat alguna idea i una indicació clara de les peces que necessito, que ara per ara és el més difícil d'aconseguir. Com bé dius la moda de restaurar bicis antigues aquí tot just comença a despertar, i suposo que de cara al futur aniran sortint més peces i fons d'antics estocs. O sigui que seguiré buscant, i s'hi ho reuneixo tot ja t'explicaré com ho porto.

      Per cert, he llegit que ets de la vall del Ges, jo sóc de la Plana de Vic, o sigui que a més de l'afició a les bicis antigues també compartim boira i glaçades ;)

      Que vagi bé.
      Gerard

      Elimina
  8. Fantàstic article, jo també volia una Panther, però em vaig quedar amb una GAC i una BH California

    ResponElimina
  9. Hola!
    Molt bona restauración!
    Saveu on es poden adquirir aquestes llantes?
    Jo tinc una Derbi Rabasa Panther MotoCross Mach-2, que estic restaurant, però la llanta del darrere està doblegada i el pneumatic frega amb el basculant, pertant nessecito cambiar la llanta i aquestes llantes grimeca són molt boniques, si sabeu d'alguna tenda que en tingui o algú, agrairia que m'ho comoniquesiu, joan.orengo@hotmail.com
    Gracies,Joan Orengo.

    ResponElimina
  10. Lastima el adesivo de Isern, parece descubrir un poco de su historia... Yo lo conservaria. Igualmente la bici esta de 10.

    ResponElimina
  11. Has hecho un trabajo muy fino. Yo tuve una igual. Enhorabuena por recuperar la que fue mi gran bicicleta, objeto de deseo de todo aquel que la veía...jajaja
    Sales con ella de paseo ? has pensado en adaptarle unas ruedas de 26" y ponerle cambios actuales manteniendo su filosofía y su encanto?
    Gracias por mostrarnos a nuestra Rabasa Panther, Panther forever !!!!!
    saludos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola,
      ¡gracias!
      ésta Panther es de un amigo, yo sólo la restauré. Ya me gustaría tener una igual.
      Ruedas de 26 no lo veo factible, pero customizar una Panther sí que lo llevo a la práctica. Tengo la mia Rat Look amarilla, que sigo transformando con el tiempo y otra que voy terminando de tunear radicalmente y que espero subir al blog pronto.
      La Panther Cross es un diseño de bici que da mucho juego creativo, y que no pasa de moda. Como en coches un 911 o un 2CV, intemporal.
      Un saludo.

      Elimina
  12. Joaquim - Valènciadissabte, 12 de gener, 2013

    La restauració t'ha quedat excel.lent. En tinc una idèntica, amb llantes Grimeca incloses, i just avui comence a restaurar-la. L'única diferència és que no conserve el desviador triplex i que no la pintura està més deteriorada. La meua intenció seria posar-la a la venda, tot i que en certa mesura ba marcar la meua infantesa.

    ResponElimina
  13. Hola Ininbita,fa poc va caure a les meves mans una panther com aquesta,pero en color groc i sense canvi de marxes.El problema es que te un radi trencat,i l'amortidor davanter te una mica de joc a la part d'abaix,a la part que queda a sobre del parafang.També li falta la peça de la maneta de fré que subjecta la sirga.Creus que hem podríes aconsellar quelcom per aquests problemes?Moltes gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola!
      Aquest radi trencat cal substituir-lo costi el que costi, sinó la roda mai treballarà bé ni quedarà ben centrada. Si és un radi de darrera i del cantó dret cal extreure el pinyó per poder ficar el radi nou. També és important que el radi nou sigui de la mateixa llargada que l'original. Amb els frens de tambor no és tant vital que la llanta estigui ben alineada però sempre és preferible que les rodes estiguin el millor possible, en tots els sentits.

      En quant a la suspensió davantera d'aquestes bicis no són pas high tech, una mica de joc i moviments i flexions són normals. No tenen res a veure amb una suspensió moderna de mountain bike. Segurament aquest joc que comentes entra dins els paràmetres normals. A més són suspensions toves pensades per adolescents, i el seu pes i corpulència. Pedalar amb aquest estil de Panthers comporta que tot gronxi una mica.
      En cas de que la suspensió estigués espatllada i no funcionés bé doncs no recordo com van interiorment, s'hauria d'obrir i mirar d'on ve aquest joc... Com que mai he tingut una Panther d'aquestes nova de trinca no sé com anaven aquestes suspensions sortides de fàbrica, ni si tenien poc o molt joc.

      La sirga... m'imagino que vols dir el cable de fre. Es deu haver perdut aquella peça cilíndrica que queda lliure quan no hi ha cable instalat... les manetes IDEAL tenien aquest detall... alguna vegada n'he hagut de buscar i amb sort n'he trobat en tallers de motos clàssiques (o tallers clàssics de motos). Si tens la peça de l'altra banda de mostra és qüestió d'entrar en tallers de motos i anar buscant. Segurament en botigues de bici antigues també en pots trobar alguna. Ves amb compte perquè hi ha peces d'aquestes que el forat/allotjament per el cap del cable queda massa en un costat i no van bé en les manetes aquestes IDEAL. Imagino que són per manetes d'altres marques. Moltes motos necessitaven aquestes peces i crec que la pots trobar. Si no en trobéssis enlloc escriu-me al mail i puc mirar si en tinc alguna per aquí.

      Espero haver aclarit una mica tot això. En tot cas enhorabona per tenir una d'aquestes Panthers "suspensió-total", en corren poques!
      Gràcies a tu per preguntar, salutacions.

      Elimina
    2. Sobre la suspensió davantera... ara m'he fixat que segurament et refereixes a la unió entre la barra cromada i la pletina inferior de la direcció, damunt el parafang... certament és un punt fràgil, si no recordo malament en l'altra Panther groga amb suspensió del blog, hi havia punts de soldadura en aquesta zona.

      Si el tub/unió es pot trencar o està esquerdat seria bo que la poguessis reforçar amb soldadura, és una unió important per anar segur.
      També és important que si vols pujar o baixar el manillar i la potència, no facis servir la part de baix de la suspensió ni la roda per fer palanca, ja que tot és molt flexible i seria fàcil torçar les barres.

      Elimina
  14. Ep!moltes gràcies!El problema del radi es que es una roda com la de la bici que comentes aquí,amb la roda totda d'una peça.En fí,suposo que amb soldadura tig es podrà solucionar.Moltes gràcies per la resposta,i també per el magnífic blog,es genial!

    ResponElimina