Però aquí algunes gotes que ja han estat decantades:
Primer la Helyett, que em pensava que ho era, però no. Amb raó que no aconseguia descobrir el model ni res que s'hi assemblés! o no m'hi fixava prou... va ser posar-se mans a l'obra i tot va começar a aclarir-se.
Desmuntant totes les peces vaig descobrir noves pistes, com l'antic tros de calca amagat sota de les manetes del cambi, a qui la humitat i el temps l'havien convertida en una terrorífica caricatura! jajaja!!
Encara no he descobert quina era la paraula escapçada: J/L/I?-espai?-P/B/R?-A-P/R/B?-O-T, podria ser J.PABOT, o L.RAROT, o I.BAROT...jajaja, hi ha moltes possibilitats, però tampoc cal parar beneit. El més probable és que fos el nom de la botiga d'on va sortir la bici, en algun lloc del sud de França.
Retirat tot el hardware, tocava començar a eliminar la pell. Vaig retirar el headbadge "Helyett" d'alumini amb els gràfics ja una mica esborrats. Les formes dels racords sense la referència del headbadge van esdevenir més misterioses encara... i va ser llavors quan vaig veure una diminuta marca de 3 mm que va desencadenar la solució del misteri: es tracta de dos petits trèbols marcats a la puntera posterior, fins aleshores amagats per la patilla del Simplex Juy-51 (que per cert, ja vola de camí a U.K.). En l'instant de veure'ls vaig atinar que els racords del frontal de la bici eren trèbols! res comparable amb Colnago, però el misteri estava en plena ebullició.
Aquell vespre vaig convocar el GG (Gran Google) i en el super translator va aparèixer la paraula trèfle. Tot seguit vaig anar al millor motor de recerca per coses de bicicleta: el Classic Bike Search Engine, on, després d'escriure trèfle amb moltes variants com velo, cycle, bicycle, biciclette...no sé com vaig anar a parar aquí, on s'hi veu un headbadge d'estil modernista amb uns trèbols i... Automoto!! Automoto?
Finalment s'havia fet una mica de llum.
Després vaig seguir buscant informació, i tot i que no he descobert un altre model igual, sembla clar que el quadre de la bici no és una Helyett sinó una Automoto de la dècada dels 50's. Per acabar-ho resumint, dir que Automoto va ser engolida, juntament amb Terrot, per una filial de Peugeot, Indénor, al 1959.
De totes maneres el misteri d'aquesta bicicleta segueix irresolt. Perquè portava les calques Helyett? què hi havia instalat abans? el Simplex Juy-51 o el Hurett Allvit? l'Allvit és de finals dels 50s... També és un enigma la forquilla, ja que Automoto sovint utilitzava la seva forquilla característica, de l'estil de la que surt a "La bici de Bahamontes"...
Encara hi ha molts dubtes irresolts, però el sentit de la restauració està clar, camí "despejat". Una bici única, bastant antiga, d'una casa històrica, però sense referències exactes, el perfecte equilibri entre restauració i recreació, un repte en majúscules.
Aquí es veu el decapant que comença a estovar la pintura.
Ja ho he dit altres vegades però ho repeteixo: a part de rasquetes de tot tipus, van molt bé les "nanes" metàliques de cuina.
Al final del decapat va molt bé el taladre amb raspall circular de pues metàliques (per els racords, punteres i unions) i també el paper de vidre, a l'aigua o en sec, per el llarg dels tubs.
Aquesta foto té copirait i porta per títol: "Quadre sobre quadre sobre tardor sota noguera" ;-)
To be continued....
-----------------------------
L'altra història que té acaparada l'atenció del taller és una bici que no acaba de quadrar, una vella Zeus dels 70s, de gama baixa, tota ella molt pesada i "carca", així que vaig pensar en alleugerir-la de material i fer-la fixie o single speed... però no paren de sortir problemes (normalment això és un indicador de camí mal enfocat). Primer les llantes/carrets/neumàtics/quadre que no hi ha forma de quadrar, després la decoració del quadre que no m'agrada... ja veurem com acaba tot plegat.
Això és el destilat fins ara:
Aquesta vegada he pintat a pinzell tot el quadre amb aquest vernís transparent per metalls, a veure si realment funciona com a pintura i imprimació antioxidant. Si en compreu, necessitareu també disolvent especial "nitro", sinó haureu de lleçar cada pinzell que feu servir. El disovent aquest és més fort que l'aiguarras i també és útil per eliminar les restes de goma que queden quan retirem un adhesiu.
Aquest verís va perfecte per pintar petites peces d'acer una vegada hem eliminat l'òxid, això si, pinteu en un lloc ven ventilat perquè fa un tuf que des-coloca!
------------------------------------
Per últim un micro-flash d'una BH California Star que pretenc modificar genèticament... jeje
Aquest és un primer croquis, amb una suspensió regulable i bieles de 165mm., la suspensió original fa 270mm i aquesta moderna fa 220mm, de manera que el quadre perd altura i els angles s'abateixen una mica, no sé si a la pràctica serà factible. També cal provar quina funcionarà millor, com a suspensió, no només per mides, ni estètica (...si, una mica MadMax, o MaxRat... jeje)
Xabier, esto es lo que te decía, lo provaré y si puede funcionar podré enviarte la suspensión antigua. Pero quizás tardaré algunas semanas en saberlo. Tu sigue buscando por tu cuenta.
Si alguien tiene una suspensión original de BH California Star de sobras, pues eso, que sepa que Xabier necesita una.
-------------------------------
En fi, també vaig encaminant la Montesita T-15, transformant la BB (Bicicleta Blava), pensant en totes les altres que esperen impacients, restaurant recambis, venent material sobrant...ben liat! l'alambic no para! estic inmers en una "petita guerra de les galàxies"!!
Salut!
Jo també tinc una Automoto, però dels anys 30. I la meva restauració si que s'està eternitzant...
ResponEliminaSalutacions des de Girona.
Salutacions Albert,
ResponEliminam'agradaría molt veure-la, si vols enviar fotos jo encantat, o quan estigui restaurada potser la veiem en alguna bicicletada de clàssiques?
Que saps quan es celebra aquella marxa de clàssiques que es fa per aquí a la zona de l'Empordà o Girona?
Ànims en la restauració, si necessites qualsevol cosa no quedis.
Salut!
Moltes gracies altra "vez"!!
ResponEliminaSi, yo ya sigo mirando, a ver si hay suerte! Es una pena que la bici esté en "espera" solo por la suspensión.
Aqui tens fotos del que et deia...
ResponEliminahttp://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=2&t=2524