01 de desembre 2011

- MONTESA T-15 "groga"


 Una T-15 groga?!!
jajaja!!!
 Els qui coneixeu les mítiques Montesa de Trialsin haureu quedat sorpresos d'aquest color "fora de sèrie"... Totes les "Montesitas" eren vermelles exceptuant les petites C-10 Crosssin, especials per el BMX més primitiu.
Però aquesta restauració era un repte personal, pendent des de fa molts mesos, i com que la bicicleta és meva m'he pres la llibertat de tunejar-la sense miraments. Les Montesa vermelles tenen tota l'essència de la marca i són espectaculars, però potser ja molt vistes. No volia recrear el què ja existeix. El fet de  no disposar totalment de les peces originals també em va empenyer a restaurar la bici al meu aire, i no me'n penedeixo gens.

Aquesta bicicleta és la meva de la infància i primera joventut. Me la van comprar els pares al 1981. La primera BH amb què havia après a pedalar s'havia quedat petita. Recordo perfectament tota una tarda amunt i avall pel carrer amb la bici nova de trinca, el manillarg alt i ample, la bici molt gran, el color vermell cridaner, els neumàtics de tacs... el carrer de casa fa molta pendent i aquell plat petit era perfecte!
Amb la bici vaig fer molt poc trial, la feia servir per tot, per jugar, per transport, per bicicross, per explorar els voltants del poble, amb ella gràcies al plat petit havia pujat algunes vegades al Santuari de Bellmunt, quan encara la pista era sense emporlanar molt tros dels 6 kms de forta pujada. Cap al 1987 vaig tenir la primera bicicleta de carretera i vaig arraconar aquesta T-15, tot i que amb l'arribada del BTT encara la vaig arreglar per fer una mica d'alta muntanya uns anys més tard (1989), fins que vaig tenir una BTT propiament dita. 
No recordo el final, sé que el manillarg s'havia trencat i la bici feia nosa, d'alguna manera va anar a parar a casa de l'avi, que al no viure-hi ningú servia de traster de tota la familia. I després encara la van fer servir els meus cosins, que també la van abandonar al cap d'un temps (el manillarg, tija, seient i el fantasmagòric "Kastle" a rotulador jajaja!!! van ser obra seva)  Per sort no la van llençar mai i ara fa dos anys gràcies a ells vaig poder rescatar-la de l'oblit i la corrosió.
 Així és com havia acabat la pobra bici:

Gràcies a en Piu vaig aconseguir un manillarg, els suports i un joc de calques originals. També buscant arreu vaig trobar unes manetes de frens IDEAL de color groc, uns frens Olimpic Balon (tot i que després he posat aquests blaus anoditzats) i uns pedals nous a Reciclone.  El fantàstic seient GES va aparèixer en una fira, és bastant semblant a l'original de Montesa, els punys són nous i actuals, també de la marca GES.
Els carrets Monty i el pinyó HERO ja els tenia des de feia 20 anys, en Josep Monells me'ls va radiar a unes llantes Akront vermelles d'alumini de 36 radis. Guardava una cadena IRIS restaurada especialment per aquesta bici. La tija del seient va ser una odisea buscar-la (de 21,5mm), i trobar-la (de 22,0mm) i després adaptar-la i fixar-la al quadre masegat... 

La primera acció va ser demuntar la bici i fer fotos de l'ordre de les peces de la caixa de pedalier i la direcció.




Tot seguit va ser decapar el quadre, i anar eliminant les capes de merda i pintura que s'havien apilat en 30 anys.  Va  caldre soldar una petita esquerda que hi havia en la unió del tirant dret amb la caixa de pedalier (gràcies Severí !)
Després la imprimació i pintar dues vegades. Vaig fer servir esmalt alquídic, i tot i que es va formar alguna "gotera" va quedar prou bé. A la foto compartint "estenedor" amb la BH de JV !

 Finalments ha estat restaurar totes les peces aprofitables i el muntatge. Les cassoletes de direcció i pedalier són complicades de debò, això sí, un cop muntat difícilment agafen joc. Vull dir a favor de la qualitat de Montesa, que tot i l'estat lamentable exterior, totes les pistes de rodadura i les boles van quedar brillants i perfectes com el primer dia amb una simple neteja amb gasolina. També l'interior de la caixa pedalier estava sense ni un punt d'òxid, gràcies a les juntes de plàstic que feien impermeable aquesta zona interna, sense imprimació ni pintar!




En fi,  espero que la temporada vinent puguem participar en un d'aquests Trials de Clàssiques. Si tot va bé, la bici tindrà cops i rascades a la pintura, estarà una mica més bruta i potser alguna peça cambiada, tot això serà bon senyal! jajaja!!!
Ara està com nova, aquí  podeu veure'n tots els detalls, m'agrada molt com ha quedat.

















16 comentaris:

  1. Preciosa! Felicitats de nou mestre!
    Per cert! Aquestes calques!? ;o)

    ResponElimina
  2. Impresionant! Penedir-se? Però si el groc li queda de meravella.

    Com sempre una feina espectacular. Felicitats!

    ResponElimina
  3. Gràcies Reciclone!

    Les calques són originals de Montesa, també tenen 30 anys com la bici!! i encara enganxaven perfectament!!
    "Hasta aquí puedo leer" ;-)

    Crec però, que l'adhesiu "Trialsin" és de Montesa T-12, amb el fondo vermell.
    El headbadge si que és actual, més gros que l'original, és un adhesiu com els que es posen al dipòsit de les Montesa.
    Aquest es fàcil de trobar a les botigues de motos.
    Salut!

    ResponElimina
  4. Fino! gràcies també.
    Vaig tenir els meus dubtes abans de llençar-m'hi i fins que no vaig posar les calques no vaig quedar tranquil.

    ResponElimina
  5. Aquesta Montesa ediciò limitada es una delicia, et felicito per l'armonia de tots el colors empleats, espero l'any que bé compartir zones amb tu , sense cap mena de dubte fareu sensació.

    ResponElimina
  6. FELICITATS!!!

    Al principi m'ha sobtat el color groc, però m'agrada molt. T'ha quedat molt xula. Ets un crack!!!

    Ara a disfrutar la MONTESITA T-15 ININBITA LIMITED EDITION :)en el seu hàbitat natural!!!

    ResponElimina
  7. Buenas!! ante todo felicidades por la restauración, te a quedado increible deverda el amarillo le sienta tal y como esperaba, llevo años restaurando motos y bicis, lo que mas bmx panther, californias, g.a.c y todo tipo de rabasas... No soy un purista ya que me gustan tanto las restauraciones al 100% como las modificaciones como la que tu has echo con tal de darle vida a una bici con tanta historia. La semana pasada recupere dos T-15 de una masia un poco mas alla de Vic y claro esta mi intencion es restaurarlas una 100% original y la otra cambiando el color base, viendo la tuya se me quita la idea de hacerla amarilla, te a quedado tan guapa que mereces que sea unica, asi que seguire pensando.. jejeje Necesito varios recambios y no me da cosa pedir ayuda, ni que sea información o un intercambio de opiniones, cualquier cosa me vale. Sin mas me gustaria que te pusieras en contacto conmigo, te dejo mi direccion de correo: rlp_309@hotmail.com
    Un saludo, Ruben.

    ResponElimina
  8. Hola Ruben, ahora te he enviado un mail.
    Muchas gracias.
    Por mi parte no hay problema si quieres pintarla en amarillo, eres libre de hacerlo, faltaría más, los componentes que lleva esta son bastante difíciles de encontrar así que idéntica no sería.
    Esta masía un poco más allá de Vic seguro que me pillaba cerca de casa, pero esas cosas las
    dirige el destino así que enhorabuena y ánimos para la restauración.
    Un saludo.

    ResponElimina
  9. voldria comprar frens per una montesa T15
    si algu en te quemu digui siusplau (moltes gracies).

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Karen, de manetes originals Montesa està complicat, no n'he trobat enlloc, però de frens olimpic balon si que se'n poden trobar, moltes bmx dels 80 en portaven.

      Elimina
  10. tengo un montesa T-15 querria saver dondesepueden comprar recamvios

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estaria bé que deixessis apuntat el teu mail o telefon, i quines peces et fan falta, potser algú ho veu i pot ajudar-te. Trobar recanvis d'aquests no és fàcil, benvingut al club de "en busca del tesoro" ;-)
      Però no et desanimis, cal persistir en la recerca!
      salut!

      Elimina
  11. Ei, hola a tots, la veritat sigui dita, original com cap, m'agrada molt i és el que m'ha cridat l'atenció a la web. Mira, estem intentant arreglar una com la teva, i faig la mateixa pregunta, on trobar el guardapols del pedalier, per exemple, i les llantes es compartien amb alguna altra? la meva porta unes de bicicross bh ... deixo el meu email: cadid222@yahoo.es Ja em diràs. gràcies i felicitacions.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, no et puc ajudar amb els guardapols, no tinc ni idea.
      Les llantes originals de la T-15 eren les típiques cromades de 28 radis amb dibuix gravat a la banda de frenada, molt usuals en tot tipus de rodes de bicicross i moltes marques en portaven. Algunes Montesa crec que utilitzaven carrets de BH, però també n'he vistos sense marca.
      De llantes n'hi havia de dos tipus, unes més gruixudes i altres més primes, 5 o 8 mm de diferència, no gaire, totes van bé, però les T-15 duien aquestes més estretes.

      Espero que tinguis sort i algú pugui escriure't per aquests guardapols, salut!

      Elimina
  12. Hola una pregunta los cojinetes de la dirección también van en bolitas sueltas o en jaulas??

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Alfonso, en bolitas sueltas. Ambos cojinetes, dirección y pedalier son idénticos.
      Disculpa el retraso en reponder, un saludo!

      Elimina