01 d’abril 2017

F1 BMX

F1 BMX ?? Què és això? o més ben dit... què va ser això?




Corria l’any 1987. Dues grans marques nordamericanes, Haro i Diamond Back, amb la col·laboració de Shimano, van aliar-se i van preparar la sortida al mercat, conjuntament, de dues bicicletes, la Haro Dart i la Diamond Back F1. Un tipus de bicicletes noves preparades per competir en una especialitat també nova de ciclisme, la Formula One, també coneguda per F1 BMX.


De moment, per internet no he trobat informació sobre on, quan, ni qui va tenir la idea... En la història del Mountain Bike, del Bicicross, o del Bici-trial, sovint trobem dades dels seus inicis en forma de prototips casolans. A vegades era el mateix jovent que en el seu intent d’emular les motos de cross o les de trial, transformaven bicicletes i construien circuits per divertir-se.  A posteriori la industria s’hi ficava i obria el mercat i posava de moda aquestes bicicletes per interés comercial.

En el cas de la F1 BMX, però, podria ser que la idea hagués estat impulsada des de la mateixa indústria, la idea d’emular curses de cotxes de F1, quelcom que semblava un filó d’or i que agradaria si o si al jovent. Però la història d’aquestes bicicletes va ser més aviat curta, tres o quatre anys i prou. Per alguna raó es van deixar de vendre tot i que molts fabricants n’havien creat algun model. Una possible causa del poc èxit podria haver estat el macro-boom del Mountain Bike arreu del món en aquells anys, molt més suculent per les finances dels fabricants. Però això és especular...

Al gener de 1988 , HARO i DIAMOND BACK van presentar aquelles bicicletes i es va organitzar un primer campionat nacional amb 6 curses. Buscant per la xarxa he trobat uns quants documents, reglaments, calendari de 1988... evidentment en anglès, però vàlids per qui vulgui aprofundir... sembla que també HUCH, i GENERAL BICYCLES van afegir-se a la moguda...



A més a més de Shimano, que ja tenia preparat un grup especial per aquestes bicis, amb pinyó de 6 corones i canvi de marxes indexat (S.I.S.,click-click...) a més d'un plat ovalat (biopace).


Del que si tenim constància és de l’existència de diverses bicicletes d’aquesta mena. Eren petites, molt manejables, amb rodes de 20”, seient alt, manillar baix, canvi de marxes de 5 a 7 velocitats, sovint amb rodes tapades simulant eficiència aerodinàmica... estètica racing i cridanera... horribles per algú, fantàstiques per algú altre...






















 Al site BMXMUSEUM hi ha un extens foro sobre el tema:
D'entrada, un llistat amb més de 20 marques i els seus models de bicicletes F1 !!





 La competició es feia sobre parkings asfaltats, on, mitjançant cintes, bales de palla, cons..., s’hi traçava un circuit amb una recta principal i corbes de tota mena. Després de les qualificacions,  uns quants pilots es colocaven a la graella de sortida, i es disputava la cursa donant 6, 8, 10 voltes... Menys explosives que les curses de BMX, a les de F1 BMX es necessitava més resistència, habilitat en l’us del canvi de marxes, traçades, estratègia, igualment feia falta tenir-los ben posats, segur que les caigudes eren freqüents, jajaja...
La diversió i l’espectacularitat segur que hi va ser a tothora, per això es fa estrany veure que s’acabés extingint en tants pocs anys. Un enigma a resoldre.


 Abans i després d'aquesta història també hi ha caldo...velocitat amb rodes de 20"...
http://www.cycleexif.com/diamondback-f1#ixzz1cdbiwa00
 cycleexif.com/diamondback-f1



En quan a Europa... es veu que a França també va haver-hi un petit boom, però a Espanya no sembla que s’hagués celebrat mai cap cursa. Si que hi ha constància de que Rabasa Derbi, BH i GAC van comercialitzar el seus propis models: la Fórmula Uno Rabasa Panther, la GAC Tantor i la BH Fast Formula. 


Properament us en podré ensenyar alguna. 
Salutacions!

Nota: totes les imatges han estat descarregades d'internet. Si algú en té els drets i vol que se'n retiri alguna m'ho pot comunicar (ixi54@hotmail.com). 
Igualment si algú té informació rellevant sobre les F1 BMX i la vol compartir via comentaris...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada