La creativitat sempre ha estat una punta de llança per el ser humà. També en la invenció de bicicletes. Si bé en l'actualitat hi ha novetats que deixen bocabadat, poques coses prototípiques s'instalen amb valentia als mercats.
Això no passava als 70's i 80's, quan les marques buscaven diferenciar-se i sense por treien extranys vehicles a la venda, amb el perill d'esdevenir desastres comercials.
Però ara amb la distància de 3 dècades, aquests "bitxos raros" impressionen bastant. Per raons molt diverses.
He recopilat aquí unes poques imatges petites que he trobat tot fent arqueologia per velles revistes. Totes sobre la recerca e invenció off-road, de 1981 a 1984.
Comencem suaument. La firma de Figueres Emporium presentava la seva "BMX-TRIAL-CROSS", al començament de 1982. Amb extranya geometria, angles de direcció i seient molt tombats. Preparada per emparrillar-se de sèrie a la cursa de Bici-Cross més propera, sense fre davanter ni protector de plats.
Equipada a consciència, bieles Stronglight, i sembla que llantes i carrets també d'alumini.
Seguim ara amb una altra casa catalana. Al 1981 LOOPING treia aquesta alucinant màquina de suspensió total regulable, frens de tambor, i disseny únic i estrafolari.
Properament posaré un post sobre MOTOCREACIONES POUS, el camp base de LOOPING.
Seguim amb suspensions totals, ara les d'una italiana TITAN CORSARINO, molt espectacular i estètica Muscle Bike. Més "motera" ( i maca) que la Looping. Amb un modern monoshock central. No oblidar que estem a octubre de 1981 !!
1982 és un any d'or per el bici-cross a Espanya. Paral·lelament, el Bici-Trial (ja Trialsin) segueix creixent i expandint-se arreu del món.
Però també passen altres coses fora de l'asfalt, als Estats Units ja té molta força una cosa anomenada Mountain Bike, diferent del BMX, i que comença a germinar tímidament a Europa.
En un "Mirror du Cyclisme" d'octubre 1983 hi aparèixen algunes novetats.
La primera és molt sorprenent, va sobre una BH Running Bull, una bicicleta amb roda grossa, 24' o 26'? i cambi de marxes, però amb una linia i components semblants als que equipaven les BH California. Un enigma per seguir investigant.
També apareixen uns pedals BH rectangulars especials per bici-cross, de material plàstic, més moderns i resistents que els Notario Rattrap utilitzats fins aleshores.
De manera similar la casa francesa Peugeot també explora què més es pot fer amb les rodes de tacs, quelcom diferent del Bi-Cross (bmx) i el seu públic majoritàriament pre-adolescent.
En el Mountain Bike trobarà la resposta perfecte. Això passava a l'estiu de 1983.
I per últim una imatge mínima de 1984, a "La Bici" nº 26, hi ha un petit reportage del II salón de la Bici-Moto, de Valladolid.
Bé, hi apareix una foto de la BH California X5 Mag, la tope de gama de les "calis". Apareix el nou disseny de quadre amb el reforçament davanter en forma de V, deixant enrere la inconfundible reixeta que identificava les BH Meteor i les primeres BH California; tant unes com altres desaparèixen dels catàlegs i la sèrie de californies passen a anomenar-se X2, X3, Star X4 i X5 Mag.
Les coses evolucionaven, el boom del Mountain Bike encara trigaria uns anys a arribar, però els camins de bosc ja s'exploraven sobre rodes silencioses i l'emoció d'arribar a llocs bici-verges.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada