Aquesta Gacela de varilles ja pot anar a passar la ITV.
Abans d'endreçar-la estava prou ben conservada, i bastant neta. Però era necessari ajustar els rodaments, la direcció, el pedalier..., a més d'acabar-la de netejar tota, redreçar alguns bonys als parafangs, i abrillantar aquest bonic verd lluminós que el primer cognom, green, ja invoca.
El segon cognom, rods, significa varilles. I com en tota bicicleta amb frens de varilles, calia també ajustar els frens, les varilles, la frenada, alinear les rodes al màxim, per mirar de suavitzar una mica la manera grollera com aquests frens antics acostumen a treballar.
Quan la llanta era nova i estava perfectament alineada, sortida de fàbrica, segurament els frens de varilles eren suaus i efectius, però les llantes d'aquella època, d'acer cromat, acostumen avui a tenir gravats els ensurts en la seva forma, i els "llantassos" ho fan constar a cada volta de roda, quan frenem ens arriba el seu eco fins al manillarg i els braços a través de la bicicleta sencera, que frena a batzegades. Per sort, en aquesta green rots els "baches" del passat van ser benevolents i només el fre davanter fa notar aquesta imperfecció de manera lleu. A més a més és una bici de passeig, amb un sol pinyó i amb la posició de conducció totalment "non-aero", així les velocitats no arriben a ser massa perilloses i els frens se'n surten de sobres.
Per ara no sé determinar clarament la data d'aquestes Gacelas de BH, ni tampoc si són posteriors o contemporànees a les BH Special (s'agraeixen comentaris aclaridors al respecte). Segurament existien amb quadre d'home i de dona, i potser amb diferents tamanys de rodes. Aquesta munta unes llantes de 650B, de 584mm, per sort Michelin fabrica els World Tour en aquesta mida i amb banda blanca, i estèticament queden molt bé en aquestes bicis de dècades passades.
A part dels neumàtics, l'altra cosa afegida és el llum antic, per ara decoratiu, ja que no porta dinamo, i tota la resta de la bicicleta sembla ser d'origen.
Bieles, manillarg, carrets, palomilles, seient, llantes, pedals... la majoria de peces inclouen el logo de BH.
Aquí podeu veure un carret Flip-Flop, fixed / SS, de fa potser 50 anys!! BH i de "palomilles" !!
Passa que els primers pinyons "lliures" no eren fiables del tot, caducaven indeterminadament, s'espatllaven a vegades, de cop i volta. Aleshores un pinyó fixe permetia girar la roda i acabar d'arribar a casa, o a la fàbrica, a una cita, o a on fos que apremiés el temps i la distància.
Però als anys 50's, 60's i a posteriori, més aviat sembla una reverb de la tradició d'entreguerres que no pas una funcionalitat pràctica evident, ja que llavors els pinyons lliures ja eren, tecnològicament, molt més "fiables"
Segurament tard o d'hora caldrà posar-li unes calques noves, ja que aquestes estan bastant esmicolades, si bé arrencar un adhesiu antic d'una bici a vegades fa una mica de mal a la consciència. Quan saps que allò hi era des del primer dia..., potser fa 50 anys... és una mica com les pintures restaurades del Romànic, amb trossets aquí i allà, com un trencaclosques amb moltes peces perdudes, però amb l'essència intacta en els trossets que perduren. Puzzles inacabats sovint només valorats estèticament pels estudiosos i els restauradors acadèmics, alguns artistes conceptuals... o algun que altre aprenent aficionat al Rat Look, com sembla ser el meu cas ! jajaja!!
Salut i Música!
X.!! gràcies per la oportunitat d'operar aquesta guapa abuelita de can Beistegui.
La Guapa Abuelita de Can Beistegui va de primera!!!:)
ResponEliminaHa quedat molt molt bé, gràcies per endreçar-la com es mereix.
Tinc la consciència donant voltes per tal de decidir si segueix amb l'essència en estat natural o amb una nova imatge amb calques noves :)
Però serà ella qui ho decideixi. Amb el temps, quan la guapa Green Rods rodi més, quan passin els dies i la miri més i disfruti observant-la i portant-la a visitar nous indrets i faci uns quants "viatges", només si ella ho demana serà el moment de posar-li noves calques per tal de fer un petit canvi d'imatge.
De moment ja té sabates noves i està molt contenta :)
Salut i Música!!!
Es una bici mítica Eibarresa de primera !!!!
ResponEliminaTenc una Gacela BH, que fa dos estius que l'he de restaurar i encara esta allà com estava.
ResponEliminaPer pintar-la ho has fet amb sprai o amb pintura?
I les ferratines on les has aconseguit?
Hola Rosa, aquesta no està pintada, només netajada i després cera de carroceries.
EliminaPer pintar un quadre hi ha dues entrades al blog bicinova, a "taller de restauració":
http://bicinova.blogspot.com.es/2010/12/restaurar-un-quadre-1-part.html
i
http://bicinova.blogspot.com.es/2011/03/restaurar-un-quadre-2-part.html
Si no tens compressor/pistola aleshores el millor és comprar sprais, especial per pintura de cotxes.
Les ferratines... vols dir pegatines? els adhesius de BH?
En Jordi de Reciclone té els d'aquest model, i també d'altres.
Aquí al lateral hi ha el quadret de "la tienda reciclone", clikca i hi entraràs.
o bé per aquí:
http://www.reciclone.com/shop/
Va, ànims! si t'ho proposes aquesta tardor la pots enllestir, i disfrutar-la.
Salut!
Hola! abans de res, felicitar-te pel bloc!! és genial, ha sigut la meua Biblia durant la restauració que acabe de fer; et deixe ací l'enllaç: http://jordi-gamon.blogspot.com.es/2014/08/orbea-dels-anys-50.html
ResponEliminaI ja que estic...quina és la millor manera de ajustar el fre traser?? la varilla es corba, com la BH que publiques. He intentat donar-li a la vara la forma més semblant al quadre que he pogut, però si vull frenar fort, la vara tendix a "tensar-se" i per tant, relaxa la frenada...si intente fer la vara més recta, el fre va massa dur...No sé si n'hi ha algun truquet...Tanmateix, gràcies un altra vegada!!