22 d’abril 2013

- Olympia especial


Finalment l'atrotinada Olympia ja s'ha recuperat.
La restauració ha estat laboriosa i entretinguda, però bastant fluïda. Ara la bici està bé de mecànica i en bon estat de funcionament, amb tot l'òxid desactivat. 
No és cap finura de bicicleta, ja que els seus 60 anys d'antiguitat i el poc respecte amb què havia estat tractada, com encara delaten totes les rascades del quadre, no li han deixat ni rastre de delicadesa, tota ella és aspre,  exceptuant les línies arrodonides del quadre.
Però tot funciona, i força bé, malgrat el pobre aspecte superficial.
Si algun dia venen temps millors, amb temps i diners, potser serà apropiat repintar el quadre, colocar calques noves, tornar a cromar peces, substituir-ne algunes... però per ara l'important és que la bici està fora de perill, i té corda per temps.

En aquest post podeu veure tot el seu "abans", i el "despiece" previ, i l'intent frustat de subastar-la a ebay:
 http://bicinovabackshop.blogspot.com.es/2013/04/bicicleta-olympia-frenos-de-varillas.html
És veritat que les fotos espantaven una mica... en fi.
Pel què es veu, ni el tipus de bicicleta ni la marca Olympia estan gaire cotitzats, aquí i ara.
He hagut d'acceptar la realitat i posar-hi ganes i hores, i refer la pobra abuelita. 

La feina grossa ha estat netejar-ho tot, eliminar l'òxid, protegir el quadre, llantes i manillar amb una generosa aplicació de cera de carrosseria, refer tots els rodaments dels carrets, pedalier i direcció, tornar a radiar rodes, restaurar uns pedals vells perfectes per ella, trobar-li un seient adient, neumàtics aptes...
Tot és usat i vell, exepte els passadors de les bieles i els punys vermells, dels últims ECO vermells de Reciclone. 

La cadena és la original, que finalment es va "estovar", i ...descobrint una marca desconeguda! : "joresa".
 També el quadre va descobrir un número de sèrie, amagat darrera la brutícia, a la puntera posterior.
 El gràfics de la històrica botiga de Figueres han resistit com han pogut les agressions del pas del temps.









 Finalment la biela esquerra es va poder redreçar, i els pedals han quedat bastant ben alineats, però degut a la diferent inclinació dels passadors de les bieles, aquestes no han quedat del tot en línia (a 180º), si bé la diferència és poca.


 El seient és un antic WRIGHTS, de cuir, fet a Birmingham, una mica atrotinat i vell, perfecte.


Les pastilles de frens encara són les velles, i sense restaurar, ja que unes de noves tocaven a les llantes (i brillaven un xic massa en aquest escenari )
El mecanisme del timbre és ben retro i elaborat, amb aires steampunk.
El so és normal, brillant i alegre, de timbre de biclicleta.



Aquí no puc pas dir allò de "sin trampa ni cartón" !  jeje...
però compte! que potser hi ha... "gato escondido"!
;-)

Salut!
 i a per una altra.

8 comentaris:

  1. Excelente trabajo y excelente el antes y después que nos has proporcionado. Por cierto, ¿por qué reciclas los rodamientos en vez de ponerlos nuevos teniendo en cuenta lo mucho que sufren y su bajo coste?

    Sobre los fabricantes de la cadena, parece que son de Rubí, Barcelona, y siguen en activo.

    ¡Saludos!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Victor, y por la info de Joresa. Es raro que no siguieran haciendo cadenas para bicis, con lo que llegó a vender la fabrica Iris en los 60s 70s y 80s. Quizás no pudieron o quisieron competir en calidad/precio.

      En cuanto a tu pregunta, los rodamientos de la bici clásica no son unos simples cojinetes normalizados, sinó que las bolas están separadas, y las pistas de rodadura forman parte del cuerpo, sea este un buje, o las cazoletas de dirección, o las cazoletas de pedalier. No es tan simple ni económico sustituir bujes, dirección o caja de pedalier. La dificultad está en encontrar las mismas medidas, con las roscas compatibles. El precio depende de cada cosa y la suerte de encontrarla.
      Si las bolas y pistas se ven bien una vez limpias, sirven perfectamente. Si las bolas estan oxidadas, o picadas, o sin su forma esférica debido al desgaste, si qu hay que sustituirlas (las hay sueltas muy baratas). Y si las pistas de rodadura tienen alguna zona mas gastada (comida) también tienen que sustituir-se, ya que si no el ajuste será imposible y la vida del mecanismo condenada a un deterioro rápido.
      Saludos!

      Elimina
    2. Gracias por toda esa información, David. Me refería exclusivamente a las bolas o balines porque, a juzgar por las fotos, parece que los reutilices. Me imagino que encontrar recambios para los demás elementos debe ser, por lo menos, peliagudo.

      ¡Saludos!

      Elimina
  2. es una bona feina. el que val mes es la ilusio que has tingut per refer-la.
    salut

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens raó, encara que el començar és difícil, no era molt gran la ilusió inicial.
      Però mica en mica i sobretot ara al veure la bici sencera i refeta després de tota la batalla, és molt gratificant.
      És com arribar al cim d'una muntanya en un dia clar i sense vent.
      Salut!

      Elimina
  3. Enhorabuena por el resultado del trabajo

    Estoy restaurando una como ésta pero en mucho peor estado. Todo va bien salvo que me está costando encontrar una herradura del freno trasero original o compatible.
    Puede alguien orientarme cómo conseguirla?.

    Gracias de antemano. Saludos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias !
      No es fácil encontrar recambios. Una posibilidad es entrar en el foro cicloclasica, presentarse y preguntar, allí hay bastante tráfico sobre este tipo de bicis más antiguas, y es posible que alguien pueda ayudarte o darte alguna pista certera. Suerte!

      Elimina
  4. Gracias por el consejo. A ver si hay suerte. Entraré y seguiremos informando.

    Saludos

    ResponElimina