És un reportatge/entrevista a Muma Soler sobre el seu llarg viatge d'anada i tornada.
Es tracta d'un d’aquells viatges extraordinaris que, indubtablement, més
que cicloturisme bé valdria etiquetar-los de cicloaventura, per la incertesa i l'atreviment que comporten.
Tant aleshores com ara, aquesta mena d’accions singulars resulten admirables, sobretot perquè emergeixen de l’inconformisme personal, i representen un acte revolucionari individual: abandonar la "seguretat" en la que creiem viure i encarar la dificultat que representa el creuar regions desconegudes. Diminuts, insignificants.
Travessant grans espais durant molt de temps, un accedeix a paisatges nous, llocs, cultures, gent, experiències… però sobretot i a la vegada, un es descobreix a sí mateix i enfronta les pròpies pors. Després, l’escala de valors canvia i la percepció del món dificilment torna a ser com abans.
La bicicleta com a mitjà de transport permet assolir grans
distàncies en silenci, lleugerament, amb energies renovables. Aquest és l’encant del cicloturisme, que per
cert, mai abandona això d’aventura i exploració, encara que la pedalada duri pocs
dies, encara que els territoris siguin “segurs" o "coneguts”.
Testimonials d'aquella gesta impressionant, i a manera d’inspiració, aquí van aquestes velles pàgines:
("obrir l'enllaç en una finestra nova" per veure les fotos a gran format i així poder llegir el text: el punter damunt la foto i clickar el botó dret del mouse)
Amb aquesta entrada d'avui també neix una etiqueta nova a bicinova2, i que espero pugui anar sovintejant: “cicloturisme retro”.
_________________
19 de gener de 2013
Gràcies a internet he pogut contactar amb en Muma, que actualment es dedica al món de l'art i té una web sobre el seu treball: muma-art.com
"El viatge encara em nodreix a diari 25 anys deprés i no seria el que sóc sense aquest viatge"
© Courtesy MUMA
M'ha comentat que a part de l'entrevista a Integral , van apareixer diverses coses més:
- El llibre que va escriure sobre el viatge: La terra és boteruda, de Barcelona a Katmandú amb bicicleta, de l'Editorial Raima, 1986 (actualment exhaurit, però que es pot trobar en biblioteques i també de segona mà buscant una mica)
- Un arcticle a la revista PRESENCIA, nº 874, de les pàgines 6 a la 11.
- Un article molt interessant al diari EL 9 NOU de Vic, escrit per Marc Llorens (data inconcreta de1986)
També ha respost molt amablement aquestes quatre preguntes. Respostes molt valuoses ja que la visió del mateix protagonista d'un viatge tant potent i llunyà en el temps permet comprendre millor les coses passades.
Ràpidament, la idea
de migrar s'em va fer evident amb dos objectius: estudiar (per
comprendre) i utilizar aquesta energia brutal (i bruta) del viatge per
fer quelcom de extra-ordinari (que surti de l'ordinari) i va ser l'art
que es va imposar com a manera de viure.
-Definitivament no, no ho recomanaria a ningú. Honestament, no. És perillós, difícil, arriscat. Un viatge d'aquest tipus hom el fa perquè no té altre remei. El fas quan la vida et posa contra les cordes. És un acte desesperat, no una decisió racional.
Llavors, com fer-ho per no deixar-hi la pell?
S'ha de preparar amb molta cura, d'una banda, i al mateix temps tenir
molta sort. Retrospectivament tinc la impressió que en moltes
situacions em va anar pels pèls. Probablement vaig tenir un àngel de la
guarda dels bons i al mateix temps un instint d'antropòleg extremadament
potent, sinó m'haguessin violat, robat fins hi tot els calçotets, pres
la bicicleta, posat a la presó i no sé quantes coses més. Però al
mateix temps sempre vaig trobar, en aquest moments crítics algú que em
donà un cop de mà, discretament, sense demanar res a canvi. El món és
paradoxal en totes les contrades.
- La bicicleta era nova, una bicicleta normal muntada per un mecànic de Parets del Vallès (29.000 pessetes). L'únic d'especial que tenia eren els radis inoxidables de 2 mm, em sembla, i un porta-equipatges soldat (i soldable tantes vegades com calgués). Per la resta vaig aprendre'n força tot fent camí, en el sentit de comprar pneumàtics més gruixuts (per evitar massa punxades etc.) Tres plats, 5 pinyons. Vaig canviar una vegada de cadena i de canvi de pinyons. A la India totes les peces de recanvi són en polzades (inches) i no en milímetres: vaig haver de fer-me enviar un paquet sencer de peces de recanvi i passar tres dies sencers a l'aduana (New Delhi).
El desgast efectivament és
el problema principal d'aquelles terres: molta pols per tot arreu,
sovint de silici, que és molt abrasiva. Tots els coxinets, boletes
i sobretot els receptacles (per exemple en les bieles dels pedals) es
van quedar fets pols. L'eix dels pedals el vaig rectificar una vegada
als 12-14.000 km i va aguantar 2.500 km més i després van dir prou i en
vaig haver de comprar un de nou a preu d'or arrivant a Grècia.
Moltes gràcies Muma per recordar i escriure tot això i compartir-ho avui aquí.
Una abraçada!
P.D.Si apareix més informació aniré ampliant aquest post.
Com a mínim parlaré del llibre, així que l'aconsegueixi i l'hagi llegit.
Salut!
Hoy en día es aún más peligroso: Matan a cinco escoltas de un ciclista español en Pakistán. Y dejan herido de bala al ciclista, quien está dando la vuelta al mundo en bicicleta.
ResponEliminaMuy interesante todo esta experiencia, saludos desde Argentina
ResponEliminaEse ciclista pasó por donde no tenía que pasar. Con ir a tu Kebab de confianza sabrás que la zona Pakistaní cercana a Afganistán no se toca.Solo he conocido a gente que lo hizo en furgoneta y coche, lo de la escolta creo que es obligatoria eso si.
ResponElimina