L'Emporium Cross és una bici ben difícil de trobar. Una veritable bici de coleccionisme, i que de ben segur faltarà a moltes col·leccions de Muscle Bikes "made in Spain".
Segurament se'n van comercialitzar ben poques. Les úniques referències existens per ara: la imatge del catàleg d' Emporium, de principis dels 80's, i també el primer llistat de preus a la revista La Bici, al nº2, d'octubre de 1981, on apareix en la versió amb canvi de marxes, denominada CR 20 Cross.
Així doncs, és una bici amb data de naixement indeterminada, de mitjans o finals dels anys 70's, igual com la BH Bicicross, la Rabasa Derbi Panther Cross, la Torrot Mx, la Orbea Furia...
Aquesta màquina d'avui és també de la col·lecció d'en Xavi M., qui és partidari sempre de conservar els elements originals el millor possible, que la bici estigui neta i funcioni tot bé, però que els defectes estètics a causa de l'ús o corrosió són secundaris, i formen part de la història de la bici, i que si pintem o recromem peces, la bici deixa de ser ella mateixa i perd el seu historial particular, és com fer un reset.
Amb tot aquest temps d'anar restaurant i observar bicis restaurades, també ho veig així i comparteixo aquesta filosofia. Sobretot quan la bici és tan poc comuna i resulta evident que cal respectar el seu passat per conservar tot el potencial com a peça històrica i de col·leccionisme.
Explico tot això perquè la bici tenia una oxidació molt agresiva, irregular i amb crostes molt petrificades. Ha estat un òxid emprenyador d'eliminar i als cromats hi ha registrades totes les zones afectades. També al quadre hi han quedat algunes cicatrius.
A favor cal dir que la bici estava sencera amb totes les peces originals, i estava bé d'estructura i alineació. Únicament li hem substituït els pedals Notario per uns Ripa nous, la cadena i les fundes i cables.
En aquesta foto següent una mostra de l'òxidació que hi havia arreu, aparentment sembla com sempre però per treure-la calia insistir i fregar fort, més del normal. Encara no sé a què és degut!
Els frens de tambor i carrets són de la marca Amuat, i bastant problemàtics a l'hora de posar a punt, degut a l'excessiva excentricitat de l'eix, cosa que provocava fregament entre les pastilles de fre i les parets del tambor.
Al final, i després de menjar una mica les pastilles de fre i d'anar provant diverses posicions per fixar les dues parts del tambor, les rodes giren sense fregament i els frens funcionen correctament, no pas sobradament, però diguem que passarien la ITV.
La forquilla amb suspensió crec que és igual que la de les Rabasa Panther Cross.
És pot desmuntar fàcilment per netejar i reengrassar. Els protectors de goma entren i surten a pressió (amb un tornavís fent palanca es separen de les botelles).
Les botelles es desenrosquen i surten per baix. Les barres ja no es desmunten més. La molla interna sembla fixada a l'interior de la botella però també surt descargolant.
Aquesta suspensió no té marca de fabricant per enlloc ni se'n coneixen recanvis.
Els neumàtics són d'origen, sense marca. Només indiquen les dimensions, 20' x 2.125 (406 de llanta) i que eren fets Taiwan. Encara tenen els tacs molt esmolats, cosa que indica que la bici es va fer servir ben poc, potser arraconada per el problema dels frens? qui sap...
Pensant en perquè no va ser una bici exitosa comercialment i n'hi ha tant poques... dedueixo que era una bici cara respecte la competència. La versió amb canvi de marxes costava 20.253pts l'any 81, quan una BH bicicross bàsica costava 11.500, o que per 23.900 ja hi havia la Panther Cross mach 2 tope de gama...
Això i també que és una bici amb alguns defectes de disseny, com la posició del seient, situat bastant enrere i amb poc marge de correcció endavant i amunt degut al disseny del petit sissy-bar. En general tota la bici es veu molt inclinada cap enrera, cosa que amb unes suspensions posteriors més llargues això s'hauria corregit una mica. Però clar, hem de recordar que eren bicis per canalla, i les suspensions també són bastant toves, com les de la Panther Cross.
Eren bicis dimensionades per nens i adolescents, amb prou imaginació com per sentir-se dins el món del motocross... o sigui... en aquella època, tots! :-)
En aquella època tots somiavem amb tenir una bici d'aquestes i fer el motero pel barri !
Felicitats Xavi !
;-)
Segueixo somiant...!!!
ResponEliminaFelicitats per la gran feina que has fet (impressionant), per mantenir la seva història i per deixar-la llesta per a poder disfrutar-la :)
És un gran regal el teu post de l'Emporium!!! Merci!!!
David, grácies a tu ja puc disfrutar de la Muscle Bike feta a Figueres i que tant de temps feia que la buscava... Genial l'article i les fotos (com sempre) :)
GRÀCIES!!! Em sento molt afortunat de poder disfrutar d' aquesta Muscle Bike de l'Empordà by BICINOVA :)
Salut i Música!!!
Xavi
Enhorabona Xavi y David. Es una pasada de bici i com be has dit, no hi han massa com esta. Nosaltres estiguerem apunt de adquirir una en cambi de marches, pero el preu desorbitat se mos escapaba.
ResponEliminaGracies per el post!
Gràcies Restore-It!
EliminaSí que és una passada i en David ha fet una feina de primera!!!
Aquest matí hem estat amb en David provant l'Emporium i va molt molt bé, tot un plaer pedalejar i gaudir d'aquesta Muscle Bike tan autèntica:)
A veure si aconseguiu la vostra Emporium!!! :) Salutacions!!!
Xavi
Bones David,
ResponEliminarealment pels que ens agraden les muskle bike aquesta Emporium Cross és una veritable relíquia i una passada. Estic d'acord que tota ella es veu una tirada cap enrere, però això li dóna un no sé què especial comparant-la amb les seves cosines bh bicicross, panther, furia, etc.
En fi, un plaer veure aquestes màquines retornades a la vida
Salut,
Gerard
Maravillada con la recuperación.
ResponEliminaQue gusto!!!
:-)
ResponEliminaHola, yo tengo una para restaurar,pero no sé qué hacer si restaurar o vender.Esta completa a un 95%.No sé qué hacer que constaría más o menos restaurar la bicicleta.Gracias.
ResponEliminaMi correo elfaraon1430@gmail.com
ResponElimina