25 d’abril 2013

- MONTESA T-15 competicion



Novament una MONTESA T-15 a bicinova2, i també com la "T-15 groga",  salvada in extremis.

La vaig comprar a un xatarrero abans de que es convertís en uns simples "kilos de ferro", o abans de ser enviada a Àfrica barrejada en algun lot de Mountain Bikes obsoletes, qui sap. Però el destí, la sort o l'atzar van fer que em trobés aquesta joia  i que per segona vegada pogués restaurar una T-15.

La bici estava bastant completa i original, però necessitava una restauració important.


Gràcies als contactes fets temps enrera quan buscava recanvis per la  T-15 "groga", aquesta vegada vaig aconseguir sense problemes les calques, punys, protector de cadena, gràcies a en D.Clapés, (607211112) de Caldes de Montbui, i que conserva material divers i original per aquests tipus de bicis, amb algunes calques encara originals de fàbrica. També té coses de BMX old school. Moltes gràcies David!

Hi ha més venedors que també tenen jocs de calques, alguns recanvis, i per les pàgines d'anuncis hi ha més oferta que no hi havia dos anys enrera. És qüestió de buscar una mica a tot arreu. Per sort, el poc recanvi que queda per aquestes velles glòries està ben cuidat i és d'agrair que es pugui aconseguir.


Sembla que aquesta bici  havia fet trialsin del dur, ja que el manillar té un tub central afegit, de reforç, i també hi ha un reforç soldat a l'arc del protector de plat. A més a més s'hi veuen retocs de soldadura maldestres en el tub de direcció i manillar, cosa que fa pensar que la van haver de "curar" alguna vegada, probablement per alguna petita esquerda incipient, i per reforçar encara més la rígida estructura d'aquests quadres.

I malgrat aquest tracte exigent i dur, tota la bici està ben alineada, bieles i pedals ben perpendiculars, forquilla perfecte, cosa que posa de manifest la gran resistència d'aquestes màquines de competició salvaobstacles.



 El manillar tipus palmera i els seus suports d'alumini indiquen que es tracta de les primeres sèries, probablement del 1981.
Les manetes de frens són les IDEAL, i els frens els famosos OLIMPIC Balon, però dels reforçats, amb l'eix més gruixut, de 7mm de diàmetre i no de 6 mm, com en la majoria dels Balon, i que acabaven doblegats per l'exigència del bici-trial.
Fundes noves i de les gruixudes JH-STROH, introbables.
Els pedals uns Notario dels curts, i el seient un Ges d'estètica similar a l'original...idàntic al de la T-15 "groga".
Bé, la bici té bastants detalls que la fan única i diferent a cap altra T-15, i és a mig camí entre una restauració fidel i un discret exercici de tunning.

Aquesta vegada vaig intentar que el tema pintura quedés el màxim de bé. Per començar vaig portar a decapar el quadre, forquilla, i manillar.
La imprimació vaig utilitzar l'habitual com fins ara, però per la pintura vaig provar coses noves.
A Pintures Gurb em van assessorar i proporcionar una pintura fantàstica, especial per automoció, i del color exacte d'aquestes Montesa (el ral3020), i també em van aconsellar un vernís excel·lent, de dos components, i tot a un bon preu. El millor materiar trobat fins ara, sobretot en qualitat-preu.

El pintat ha quedat força bé, potser el millor resultat aconseguit fins ara, n'estic content. No és perfecte degut a la meva condició de pintor amateur, cabina amateur, pistola amateur... però s'acosta bastant a una "bona feina".
I el color vermell d'aquestes Montesa sempre és espectacular.
Bé, tota la bici fa goig, n'estic content el resultat i m'alegro de poder-la mostrar avui al blog.
 












Els neumàtics són els mítics ML14, de Pirelli, que es fabricaven a Manresa, i encara amb dibuix i vida útil. Les llantes no són les originals, ja que les velles tenien una oxidació important i a més la de davant tenia un cop greu, per això vaig optar per restaurar un joc de rodes d'una BH bicicross, amb els cromats en perfecte  estat. 
El resultat és gairebé com l'original, ja que Montesa havia instalat carrets BH en moltes de les seves bicis, i les llantes són tan sols uns 5 mm més gruixudes que les originals. Bé, només un expert hi pararia atenció.






A punt per tornar a fer cabrioles!

3 comentaris:

  1. Algo que me llama la atención en estas bicicletas es la forma de la horquilla, con ambas "patas" paralelas desde donde se encaja la rueda hasta donde se encaja al cuadro.

    La soldadura que se aprecia en al foto llamada "Copia+de+P1140501.JPG" es llamativa, parece como si hubieran aplicado soldadura eléctrica que no es la mejor para los marcos de bicicleta. ¿Talvez su dueño vio que le aparecía una grieta al manillar, la soldó y le añadió un eje más al manillar pretendiendo reforzarlo?

    El trabajo de pintura es brutal, quedó excelente. ¿Podrías por favor detallarlo más? Acerca de los decapantes comentar que me proporcionaron uno en una tienda especializada en pinturas para quitar la pintura de una señalización que si bien no es un marco de bici a efectos prácticos es lo mismo porque era pintura sobre acero. Lo esparcí sobre la pintura, empezó a hacer burbujas como si fuera un ácido y dejó la pintura tan blanda que se podía retirar con un cepillo de dientes. Eso sí, aconsejo usar guantes en su uso, como yo tenía prisa lo hice sin ellos y cada gota que se me derramaba de ese gel ardía como un demonio. Puede que incluso usar gafas protectoras sea conveniente.

    ¡Felicidades por el trabajo y suerte con la venta!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Más que paralelas, rectas, sin apenas curvatura.

      Elimina
    2. Gracias Victor,
      las barras de la horquilla son totalmente rectas, sin nada de curvatura. La foto del despiece con todas las piezas es engañosa, parece que la horquilla tenga curvatura, pero es un efecto visual debido al gran angular de la cámara y el dibujo de las baldosas del suelo.
      Efectivamente, como cuento en el post, la bici tiene puntos de soldadura eléctrica, no sé cuando, ni por quién, ni los motivos por qué se realizaron. Deduzco que por alguna grieta incipiente y para reforzar. La eléctrica no es nada recomendable, estas bicis de los 80 con tubos de pared gruesa la llegan a tolerar pero las bicis se tienen que soldar a baja temperatura, como bien dices.

      La pintura usé una pintura para coches, de dos componentes, y el barniz también, tipo clear coat, de dos componentes. Lo mejor es ir a un sitio de subministros profesionales y dejarse asesorar, cada cual tendrá sus marcas y precios. Como no tengo patrocinadores ni descuentos no voy a decir marcas concretas, ya lo he hecho demasiadas veces en el blog. El amor al arte ya no es lo que era.

      Saludos

      Elimina