La primera bicinova d'aquest 2013, una AMAT de passeig amb rodes de 650B, una mica més petites que les habituals de carretera (de 700C).
AMAT és una de les firmes històriques relacionades amb el món de la bicicleta més antigues i importants al nostre territori.
Un interessant resum sobre la història de les bicis "Made in Spain" i de Bicicletes Amat en particular, es pot trobar a la web soitu.es hartos del coche
I aquí la web d'AMAT: amat-bici.es
Respecte aquesta bici en concret, i per els components que calça, sembla ser de mitjans dels anys 70's o principis dels 80's. Encara difícil d'acotar, ja que el disseny d'aquests components no variava durant molts i molts anys. Fan falta més catàlegs, anuncis vells, informació... l'eterna reivindicació de l'arqueologia bicicletera... paciència.
Potser pel disseny gràfic de les calques i el color grog viu, podria ser que els 80's ja haguéssin començat quan aquesta andròmina va sortir de la cadena de muntatge d'El Papiol?... qui sap. S'admeten apostes ;-)
Jo dic 1979 (per les quatre barres a l'sticker de "la portada")
La bici encara no l'he provat, l'he acabat d'enllestir avui i amb les presses per fer fotos i pujar-la al blog ara veig que caldrà com a mínim adecentar la instalació elèctrica, ja que el fil no fa gaire goig com podeu comprovar. Però satisfet de que la iluminació Rinder funcioni bé (a vegades quan el tema elèctric no va, costa bastant trobar el problema, almenys a mi).
La resta de la bici sembla que també ha de funcionar bé.
Durant el muntage, amb la bici penjada del sostre, totes les peces i mecanismes arriben a funcionar correctament: la màquina canvia bé, frena bé, no té ha peces que ballin, les rodes no freguen als parafangs... tot rutlla.
Ara bé, una vegada peu a terra i rodant per carrers, camins i carreteres, després d'una bona estona de rodar, frenar, canviar de marxes, forçar el pedalier, el seient i el manillar per pujades i baixades... les mateixes peces que abans eren una sinfonia prometedora, sovint acaben desafinant exageradament. I això és el més normal, Sobretot amb components antics o de gama baixa.
Després de rodar-la cal penjar la bici un cop més, recollar tot el que s'ha afluixat, reajustar rodes, reajustar canvis i frens, cablejat... i tornar a rodar per comprovar que la bici realment va bé. Aleshores és quan la bici està realment a punt i ens en podem refiar.
Encara falta tot això, ho explicaré tan aviat com ho sàpiga.
De mentres, les fotos:
8 juliol 2013: no hi ha hagut sort amb l'intent de venda, en realitat ningú n'ha ofert cap preu ni s'ha interessat realment per ella. Ara ja l'he desmuntada, algunes peces es queden a casa per recambis i altres peces les subastaré a ebay alguna estona.
Almenys he recuperat espai.
Vaig enviar un e-mail a Amat per si els podia interessar per si tenien col·lecció pròpia, però no vaig rebre resposta.
He tret les calques.
El quadre és xulo per una fixie.
Potser la pinto.
Preciosa David! Felicitats!!
ResponEliminaPrecisament acabo de restaurar una Emporium i el quadre és pràcticament idéntic...
Jo sé que Amat compraba Gimson i tan sols afegía una enganxina sobre la original
(Aquí ho pots veure)
http://reciclone.blogspot.com.es/2011/05/la-gimson-de-pilar.html
Potser es tracti del mateix càs???
Salut amic!
Gràcies Jordi!
EliminaA vegades els quadres els construia un fabricant i després les marques els comercialitzaven amb les seves pròpies calques.
Tinc entès que tant Emporium(Rieju) com Esbelta i Olympia..., feien servir quadres fabricats per Gimson. Pot ser que Amat també.
Quelcom diferent és el petit adhesiu de la botiga, que molts comerços enganxen a les bicicletes que venen, com és el cas de la Gimson que vas restaurar (encara que no està bé que tapéssin el logo de Gimson).
Salut!
Parece mentira lo que pueden aguantar las bicis, ¿quién diría que tiene 30 años? En mi opinión, si hubieran fotos de cuando cayó en tus manos se apreciaría mejor tu trabajo. Por cierto, ¿de qué marca es el cambio trasero?
ResponElimina¡Felicidades y saludos!
Hola Victor!
EliminaEl cambio es marca Tximista. Pero no tengo claro si los Tximista, los TX y los Triplex salían de la misma fábrica. He visto de los tres tipos e intuyo que tienen mucho en común. Aunque no puedo asegurar eso.
Muchos de estos cambios antiguos, así como cuadros, tienen el defecto siguiente: el alojamiento para la funda del cable es corta, de manera que las uniones en la curva que describe el cable no son del todo suaves y armoniosas, como debería ser.
El incluir o no fotos del "antes" para mí siempre ha sido una tema a debate.
Para comparar correctamente el antes y el después hacen falta varias fotos y bien detalladas, ya que en un plano general es difícil apreciar el "trabajo por hacer" y el mal estado de la bici.
Desde un principio y habitualmente opté por no incluirlas.
Es verdad que para juzgar justamente la dificultad y el proceso de una restauración se necesita conocer el "antes", pero no me importa tanto que se valore el esfuerzo realizado como que se observe el resultado.
Puede que en algunos futuros casos siga tu consejo y las suba, aunque considero mas importante mostrar como es la bici en el presente. El trabajo completado.
Además hay otras cosas: la información de como era antes la bici tiene otro valor intangible, es de esos "ases en la manga" o "trucos del oficio" que a menudo, y por varios motivos, es beneficioso manetener en secreto.
Y bienvenido sea este misterio ;-)
Gracias por comentar, un saludo!
De todos modos y a lo largo del blog hay cantidad de "antes", para poder comparar resultados, y que ayudan a quienes empiezan en el laboreo de la restauración de viejas bicis.
Ciertamente el alojamiento para la funda del cable es bastante corta, no había caído en la cuenta. Curioso que una empresa con experiencia caíga en eso, ¿talvez la moda del momento?
Elimina¡Gracias a ti por la detallada respuesta!