A Itàlia, als anys 70 i 80, també hi havia la típica bici de passeig amb rodes de 20", plegable, amb parafangs, llum, cavallet, portaequipatges... la bici de poble, petita però que permetia alçar molt el seient i manillar i per això servia per a totes les edats, si bé comercialment eren bicicletes destinades a la mainada, nenes sobretot.
Buscant informació d'aquesta marca no he trobat gaire, només un anunci a todocoleccion, d'un catàleg Italvelo i del seu distribuidor a casa nostra: Arturo Amat, d'el Papiol, precisament d'on va sortir aquesta bicicleta que he restaurat fa poc ja que una enganxina ho indica.
Hi ha poc d' Italvelo a internet, sembla que era fabricant de ciclomotors, però apareixen imatges de bicicletes molt iguals entre elles, amb diferents denominacions i marques, Graziella, Bianchi, Olmo... no està clar qui les fabricava ni a on...
Sembla que Itàlia era un disseny de bicicleta molt comú, però a casa nostra n'hi ha poques.
Aquesta era a les golfes de cals avis de l'Elisabet, i és la bici de quan ella era petita. Va arribar un moment que es va quedar aparcada com totes les bicis (és curiós pensar en que l'altura del seient i manillar indica quan la bici es va aturar, les mides i edat del darrer usuari/a).
Per sort la bici es van conservar sempre sota teulat i ara l'hem pogut posar al dia per tornar-hi a disfrutar.
En general estava en bon estat, amb una mica d'òxid i els desajustaments normals de tot el temps que es va fer servir. Però com que era qüestió de fer un reset important era imprescindible "explosionar-la". Aquesta vegada també desmuntant les bieles i l'eix del pedalier, ja que la cassoleta dreta s'havia afluixat i hauria fet impossible un reajustament fiable; a més a més, una neteja i resengrassament de l'eix-motor era molt aconsellable.
Exceptuant fundes i cables, les càmeres i la dinamo, totes les altres peces es van poder refer. Els parafangs es van pintar ja que el "cromat" original s'havia desfet exageradament. Els neumàtics originals són vells però estructuralment serveixen, i de moment s'han quedat al seu lloc. Les rodes són una mica més petites que les de les BH-75, aquesta Italvelo munta gomes de mida 406, com la llanta de les BMX i Bicicross, però de perfil de urbà/passeig, i que algunes cases segueixen fabricant. Aquests originals blancs però, fets a Brasil i de la casa Superga, dubto molt que n'hi hagi de nous, per això la importància de mantenir-los cuidats.
Una altra bici de rodes de 20", de principis dels 80s, amb disseny setentero, molt semblant a les de casa nostra, i només amb alguna diferència tècnica mai vista aquí abans, com les extranyes tanques "ràpides" per fixar el seient i la potència del manillar.
Gràcies Elisabet per compartir la teva bici! espero que la gaudeixis tota una altra època!
Soy de Argentina y tengo una igual con los neumaticos superga de la epoca
ResponEliminaHola a todos,las bicicletas CLASICAS siempre me han gustado y las he usado .
ResponEliminaAhí tienen una foto para los amantes del CLÁSICO una ITALVELO (FULL) con todos los cromados EXCELENTES. 1SALUDO DE CANARIAS TENERIFE.