03 d’octubre 2014

- Gimson SS


Bones !
Feia temps que no hi havia bicinoves per aquí... l'estiu ha passat molt ràpid ! 
En tot cas la cosa va tirant i espero que a la tardor del blog hi hagi més bici-activitat que no en els darrers mesos.

Per aquí, la última recuperació és aquesta Gimson SS blava.
En els seus origens havia estat una bici de carretera, amb manillar de corredor, rodes de 700c, doble plat, pinyó de cinc corones, canvis Simplex, frens Olimpic... una bici senzillota de finals dels 70's, de les moltes que es van fabricar a Figueres. 

Vaig creure adient fer-ne una reconversió "ràpida" a SS (single speed), posant-li un manillar més còmode i eliminant els canvis de marxes i tota la seva problemàtica, diguem-ne..."low cost setentero".
Les SS, bicicletes d'una sola marxa, són eines pràctiques per els trajectes curts del dia a dia, sobretot urbans, i combinen l'estètica fixera-retro, l'economia de pes i la senzillesa mecànica. Damunt una bici d'aquestes, tot es redueix a conduir, donar gas i frenar.
Ni la pressa/cronòmetre, ni la desmultiplicació ideal/revolucions per minut desitjables, no tenen cabuda en el concepte Single Speed.

Per si a hores d'ara hi algú que arriba de l'hort, comentar que el pinyó lliure i l'obligatòria presència de frens mecànics marquen la diferència entre el món de les SS i el món de les Fixies (bicis de pinyó fixe).





En aquesta bici, per exemple, el procés de transformació a Single Speed ha estat el següent:

- Desmuntar totes les peces.

- Descartar passacables, canvis de marxes, fundes i cables vells, cadena, doble plat, manillar de corredor...

- Excepcionalment l'eix de pedalier i bieles giraven molt fines, per això només vaig ajustar el petit joc de l'eix, sense desmuntar les bieles. El doble plat va ser substituit per un de simple de 44 dents (la posició dels tres forats de la biela normalment són compatibles entre tots els plats de l'època, anys 50s, 60s, 70s...)

- Netejar i encerar quadre i forquilla, i netejar totes les peces per muntar.

- Roda de davant:
Netejar, ajustar eix i centrar la llanta. Muntar neumàtic.

- Roda posterior:
Treure el pinyó vell de cinc corones. Netejar carret, llanta, radis...
Trobar un pinyó compatible amb la rosca del carret (aquí un Gimson de 18 dents).
El més important aleshores és trobar la bona alineació pinyó-cadena-plat.
La posició del plat mana, ell traça la línia ideal. Aleshores, i mitjançant anells separadors, cal posicionar el carret/pinyó en aquesta línia bona.
Aconseguit això, llavors s'ha ajustar l'eix, que giri bé però sense joc (sense "crug-crugs").
La fase final és posicionar la llanta a l'espai, que quedi ben centrada entre els tirants del quadre (afluixant els radis d'un cantó i tensant els de l'altre). Tot remenant els radis, al mateix temps cal anar deixant la llanta ben alineada, tant vertical com lateralment.
Quan la roda ha quedat ben bé li muntem un neumàtic adient. En aquest cas l'hi he instalat uns neumàtics gruixuts i valents, que permeten voltar una mica també per territoris sense asfaltar.

En les fotos següents es veu com la cadena ha quedat ben en línia amb el plat i el pinyó. Això és l'ideal, però també cal dir que una variació d'un o dos cms laterals no són un problema greu. De fet, en una bicicleta amb marxes, la cadena només queda en linia recta en una o dues de les marxes, i en les altres 5 o 6 corones hi treballa de biaix (gràcies però, a la flexió de les rodetes del canvi de marxes).



- Un altre tema molt important per les SS és la cadena.
Els pinyons clàssics d'un sol dentat només accepten cadenes d'1/8", de les gruixudes (bmx, bicicross, bicis de passeig, de frens de varilles...), i cal posar molta atenció quan collem la roda, vigilant que la cadena no quedi tensa, vigilant que el neumàtic quedi ben centrat entre els dos tirants del quadre, tant a dalt com a baix, i apretant els cargols alternativament d'un cantó i de l'altre, dreta, esquerra, dreta, esquerra... poc a poc, i  anar controlant visualment que la llanta i la cadena es mantinguin a lloc mentre anem apretant els cargols.

Quan la roda està ben collada, fem girar les bieles  voltes enrere i comprovem que en cap moment dels 360º la cadena quedi tensa.


OK.
La resta del muntatge ja no té secrets SS.





Això és tot per avui. Si no hi ha res de nou, aquesta SS se'n tornarà aviat cap a terres gironines.
Salut!

Cap comentari:

Publica un comentari