El principi és simple: treure la femella i fer sortir el cotter pin picant amb un martell, després la biela surt lateralment.
Ara bé, la majoria de bieles antigues porten molts molts anys muntades i per treure-les podem tenir algun "problema". El problema més comú és que el cotter pin no vulgui sortir, que es quedi garratibat a dins al forat ( i després, la única solució és "eliminar" el passador amb un taladre i broques, això vol dir molt de temps i mal humor(*)).
Hi ha alguns passos que ens ajudaran a desmuntar aquest tipus de bieles "efectivament":
Eines: necessitem una clau plana (una 10 o una 11 són les més habituals), un martell i per anar bé un punxó de punta plana, de diàmetre semblant a la rosca del cotter pin, uns 4 o 5 mm (no surt a la foto)
Per començar afluixem la femella (nut, tuerca).
Hi ha cotter pins que sobresurten molt i altres no tant, però jo sempre trec l'arandela (washer), i torno a roscar la femella fins que el cotter pin queda igualat en altura, de manera que disposem d'una base més gran per picar amb el martell.
nota: si retirem la femella i piquem directament al cotter pin, ens arrisquem a patir el "problema", segur que farem malbé la rosca i no podrem fer servir el mateix cotter pin, això no és greu si en tenim de nous, però el perill és que la punta del cotter pin s'eixampli o es doblegui lleugerament al picar contra ella, llavors potser no passarà per el forat i ens quedarà estampida dins la biela (*)(taladre, broques i mal humor!)
A la foto ho tenim tot a punt per ser picat, l'arandela fora, i la femella en posició correcte amb el cotter pin que sobresurt un parell de dècimes de milímetre (invisibles a la vista i però no al tacte).
nota: Si treballem amb la bici sencera, amb les rodes colocades, perdrem efectivitat, ja que els neumàtics dissiparan l'energia dels cops, i caldrà picar més vegades i més fort. es pot fer però és millor buscar un lloc on posicionar bé la biela.
Amb un, dos o tres cops secs, forts, i repeteixo: ben dirigits, el cotter pin es desbloqueja. Llavors ja podem retirar la femella progressivament o continuar directament al cotter pin amb cops més suaus.
Si en algun moment necessitem el punxó és ara:
Ok, el passador cau i la biela surt lateralment.
nota: una vegada extreta, és bo tornar a colocar el passador a la biela, amb l'arandela i la femella roscada, d'aquesta manera res no es perd ni es barreja (canviar els passadors de bieles i femelles pot causar problemes si són antics).
Amb l'altre biela també fem el mateix:
1-Descargolar la femella i retirar l'arandela.
2-Tornar a roscar la femella i deixarla en la posició de picar.
3-No ho he dit abans però va bé ruixar el forat amb un oli lubricant tipus "6 en 1"
4-Colocar la biela correctament sobre un suport.
5-Picar fort fins desbloquejar el cotter pin.
6-Retirar la femella (progressivament o del tot) i seguir picant al cotter pin, fins que surti.
7-Separar la biela de l'eix, lateralment.
8-Finalment, reinstalar el cotter pin a la biela per evitar pèrdues i confusions.
nota: quan piquem contra la femella, tots els fils de rosca en pateixen les conseqüències, però l'important és que no fem malbé el començament de la rosca, ni tampoc es torça la punta del cotter pin. Malgrat això és normal que els passadors s'hagin de canviar per uns de nous. En això cal parar atenció perquè n'hi ha de 9 mm i de 9,5mm de diàmetre (a vegades també de 8 i 8,5 mm en bicis infantils antigues)
Si no hem fet fotos abans, hi haurà confusió de com entrar els cotter pins. Amb el temps he vist que els passadors sempre estàn muntats de la mateixa manera:
la biela entra lateralment, l'eix amb el pla mirant amunt, la biela amb el pedal a dalt, entrar el passador de darrera cap endavant (en el sentit de marxa de la bicicleta).
Tant a la biela dreta com a l'esquerra.
Si no ho fem així pot passar que les bieles no quedin alineades entre si.
En la foto s'entén millor:
Bé, ja tenim les bieles fora i a punt per esser restaurades, aquestes són les Nervar de la no-Helyett.
Hola!
ResponEliminaAquest article m'ha anat perfecte, tot hi que he hagut de comprar passadors nous perque no hi va haver manera de treurel's sense fer malbé la rosca. Moltes gràcies!
Tengo una GAC de paseo plegable que he restaurado. Por desgracia he perdido el tornillo pasador de la biela izquierda y queria preguntarte si hoy en día es posible conseguir en ferreterías, tiendas de bicis o talleres un pasador que haga la misma función, na hace falta que sea original GAC. Gracias por tu atención y enhorabuena por el blog.
ResponEliminaHola Eduardo, en ferreterias no lo creo. En tiendas de bicis con antiguedad puede que tengan. En internet, por ebay, milanuncios...si que he visto que hay.
ResponEliminaJordi de Reciclone.blogspot si que tiene bulones de estos en venta, y al mejor precio con diferencia.
Es importante que controles si el diámetro es 9 o bien 9,5mm.
Gracias a ti por consultar, un saludo.