31 de desembre 2013

- G.A.C. AKIMOTO BMX


La última del 2013. Aquesta vegada si que puc dir allò de... "bici nova !!", amb dues paraules separades!
D'ençà de començar aquest blog, l'any 2009,  tota bici que havia arribat a les meves mans sempre estava acompanyada de les tres paraules separades: "bici no va". Després, amb més o menys encert, al cap d'un temps d'anar-hi treballant, la bicicleta en qüestió ja es podia denominar amb un sol mot: "bicinova".
Aquesta vegada però, tot és llampant i nou de trinca.
Setmanes enrera vaig poder ajudar a despenjar de la paret d'una botiga la última de les dues AKIMOTO de color taronja que sortien anunciades a Milanuncios.com.
Feia més de vint anys que era allà enfilada, aquesta bici,  i amb tots aquests anys, la pols i l'aire oliat de les motos i motoserres li havien impregnat tot el seu exterior. Per això, un cop a casa, també va caldre netejar-ho tot a consciència, peça a peça, per tal de rescatar tota la seva brillantor amagada.
Però tota aquesta "feinada", sense haver de treure òxid ni incrustacions de grassa vella i derivats, és com baixar el Tourmalet sense haver-lo suat pujant. Un luxe poc habitual.


A internet no hi ha gaire res de clar sobre les G.A.C. AKIMOTO.
Escribint als motors de recerca gogueleros apareixen diversitat d'Akimoto semblants a aquesta, amb aspecte BMX, però amb múltiples combinacions de colors, calques, protectors...
La majoria de quadres porten una platina de reforç soldada entre els dos tubs principals i la pipa de direcció.
També apareixen imatges de les AKM 4  i alguna AKM 3 (les versions Akimoto amb suspensió central, similars a les BH California Star2, i Star3, o la Orbea Dakar...). 
Totes aparegueren a la dècada dels 80s, però no tant aviat com es creu.
Remirant els llistats de preus de la revista LA BICI, la primera AKIMOTO que apareix anomenada és al nº 15, al desembre de 1982 (no tinc el nº14), quan ja totes les altres marques rivals tenien una o diverses BMX en venda i competint als circuits.
Resulta sorprenent aquest fet, però certament GAC es va despertar molt tard amb això del bmx. Va ser dels últims, sinó l'últim, fabricant a tenir-ne una a producció.

L'AKIMOTO B.M.X. costava aleshores 13.525 pts (uns 82€), per 11.600 pts d'una BH Meteor, o les 14.250 pts d'una BH California...
A l'estiu del 1985 hi ha l'AKIMOTO 500 (16.400 pts) i l'AKIMOTO 400 (12.900 pts), diferenciades pel tamany de roda.
A principis de l'any 1986 (LA BICI nº45) hi ha 3 Akimoto als llistats: "AKIMOTO-1 500", "AKIMOTO-2" i "AKIMOTO-3" (16.975, 18.975 i 23.975 pts respectivament). Qui sap si aquesta última ja correspon a la versió amb suspensió posterior, una denominació prèvia de la AKM-3 ? és quelcom a resoldre.

En els pocs números següents que tinc de la revista LA BICI ja no hi apareixen llistats de preus. A part d'això, només he trobat  informació al Catálogo BICISPORT Núm 1, de 1990, on encara hi apareixen les Akimoto, amb rodes de 400 i 500 (la 500 amb calques totalment diferents i quadre i forquilla molt semblant a les BH California), i també hi surten dues Akimoto amb suspensió, la AKM Cuatro i la G.A.C Trail

A falta de catàlegs i més documentació, les AKM3, AKM4, BH Star2 i 3, Orbea DAKAR, la Rabasa Derbi Panther bmx amb suspensió... o sigui, tota la moguda bmx amb un braç de suspensió central (inventada per GAC segons s'afirma al Catálogo Bicisport Núm.1) sembla ser que no existia abans de 1986.
Al 1986 segueix en venda la Motoretta, la Motoretta-2... i la Motoretta-3 bicolor, amb els frens i bieles de colors diversos. Això ens dóna una pista per la semblança de bieles i frens respecte a aquesta Akimoto d'avui, que per això podria correspondre a la Akimoto-1 500 de 1986.
Amb tota seguretat no és de les primeres sèries, ja que les de 1983 portaven bieles de pasador i pletina soldada (n'he vist alguna amb 3 forats rodons i la majoria amb un sol forat rodó), en canvi aquesta no té cap pletina soldada i equipa bieles amb eix de cuadradillo, i de 170mm de llarg! cosa poc habitual entre les bmx "de carrer".

Dit això, ni aquesta bici ni la majoria de BMX comercials del mercat, no eren pas eines pures de competició, sinó bicicletes visualment atractives i resistents destinades al públic juvenil i les seves aventures de barri. 
Les bicis bones de competició eren molt més cares, no assequibles per tothom, però amb una d'aquestes bicis bàsiques ja es podia competir a la cursa oficial més propera. Només calia treure el fre davanter, el protector de plats i el cavallet. Casc... i a correr!









A part de netejar-ho tot, tensar radis, recolocar fundes i cables i ajustar correctament el pedalier, he modificat tres coses:
Els pedals, substituits per aquests Notario blaus, més bemeikseros (originalment duia uns Notario de color blanc, d'un disseny que no havia vist fins ara).
També hi he afegit el protector "AKIMOTO" del manillar, ja que no hi era, i a la botiga em van dir molt segurs que de sèrie no hi anava (per sort en tenien algun de suelto per vendre).
També hi he instalat els cridaners protectors de punys marca Polisport que fa temps que tenia per casa,  quin millor lloc per conservar-los sinó muntats al seu lloc. La seva funcionalitat pràctica és més que dubtosa, però als anys 80 aquesta mena de gadgets sempre feien la bici més racing, més ràpida i agresiva.





La majoria de peces de la bici són firmades per G.A.C., excepte els carrets de les rodes, de marca Union, el seient GES, els pedals Notario, la cadena IRIS, el catadriòptic Rinder i els neumàtics HWA FONG, una mica ressecs després de tants anys, però que després de tractar-los amb el mètode glicerínic, han millorat bastant la seva textura, i l'aspecte és fantàstic.




Ara la bici pesa 14,1 Kg., tot funciona com el primer dia i brilla racing per totes bandes. Però encara no està tot clar.
Segueix vigent el dubte sobre l'origen d'aquest curiós mot: AKIMOTO...
D'on ve? un còctel de manga japonès i surfing USA?

6 comentaris:

  1. Hola David, cuanto tiempo!

    Hace mucho que no visitaba la página, no sabía que habías vuelto a las handadas... me encanta! He disfrutado mucho viendo todo lo que has colgado desde la vuelta.

    Sobre todo me han gustado esta bici y la Kuwacali!! Qué colores!

    Por cierto, ¿dónde consigues las cubiertas de colores? Yo esoty venga buscar unas de 14'' para una BH infantil, pero creo que no hay... El día que de verdad las necesite (el niño es pequeño todavía) me gustaría conseguir, aunque sea, como las que tiene la Kuwacali.

    Gracias por seguir con el blog y enseñarnos el arte que impresas en las bicis.

    Xabi

    ResponElimina
  2. Kaixo Xabi,
    gracias a ti, me alegro que te gusten estas sorpresas de 20 pulgadas.

    Por los neumáticos...en bicis clásicas cada vez es más complicado hallar neumáticos antiguos y en buen estado, y a buen precio.
    Cada bici es una movida concreta y distinta a la anterior. Se trata de, o bien recuperar/restaurar las gomas que lleva, o bien encontrar un juego acorde con su estilo/utilidad, que pueden ser neumáticos usados de otras bicis o bien comprados nuevos, antiguo o actual.
    Dónde conseguirlos es muy variado. Suelo mirar en ebay, en milanuncios.com, en segundamano.com, en todocoleccion, a veces directamente navegando por la red partiendo del puerto google ... también miro a menudo en las tiendas (de carne y hueso), y aunque no tengan en stock, sí tienen catálogos y pueden hacer pedidos rápidos, ya que se fabrica mucho material nuevo, incluso en medidas antiguas. Cierto que en nuestras latitudes esto de los colores no está muy extendido.
    A través de internet lo mas importante es afinar bien las búsquedas. Suelo buscar escribiendo la medida ISO, a veces con ayuda de la denominacion antigua (en pulgadas y/o francesa). Todo esto suele ir grabado en relieve en el lateral de las cubiertas.
    La tabla ISO 5775 es muy útil: http://es.wikipedia.org/wiki/ISO_5775
    En busquedas internacionales imprescindible usar la palabra "tyre", o "tires" si es en plural.

    Si quieres dime qué hay escrito exactamente en tus ruedas viejas y intentaré mirar por ahí.
    Salut!

    ResponElimina
    Respostes
    1. ups!! lo dije al revés: es "tire" en singular, o "tyres" en plural...

      Elimina
  3. Bona tarda David, y gracies por tu ofrecimiento.

    En las ruedas pone lo siguiente: 14 x 1 3/8 x 1 5/8 350A
    ó 350 a confort, sin más.

    Si encuentras algo, bien, y si no, también, no te preocupes en exceso.

    Moltes gracies de nuevo,

    Xabi

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, no, gracias a ti! un placer poder ayudar.

      Si que hay neumáticos en esta medida.
      Entras en ebay, entras en búsqueda avanzada, escribe: tyres 288, luego marcas la casilla BUSCAR INCLUYENDO "título y descripción", y en UBICACION seleccionas "de ubicaciones favoritas": TODO EL MUNDO.
      Clicas BUSCAR y veras diversos anuncios. También sale algo con "tire 288"
      La medida 288 son los mm de diámetro interior del neumático (el exterior de la llanta mide unos mm. mas)
      ... if you measure across your wheel from the centre of the brake surface to the centre of the other brake surface it will be approx 288mm...

      En el catálogo online de bicicletas AMAT también aparecen unas en blanco, en la pág.35, código R044096, eso significa que en la mayoria de tiendas pueden buscarte un juego y hacer un pedido al distribuidor más cercano.
      Lo importante es que además de concordar con alguna de las denominaciones que me has dicho, te asegures que hay un 288 gravado por ahí, o escrito en el catálogo.
      Si no lo ves claro en ebay, puedes escribeme a mi mail y te indicaré los enlaces a varios anuncios que he visto.
      Saludos!

      Elimina
    2. Uau! Moltes moltes gracies David!
      Por la molestia en buscar, y por la explicación detallada. No sabía que también se miden por el diámetro interior.
      No he visto ninguna de colores, pero por lo menos hay blancas, y van a quedar muy muy chulas!

      Elimina